به گزارش ایران دکونومی، در سال‌های اخیر بازار مسکن با افزایش افسارگسیخته قیمت ها همراه بوده است.

مردم در تمام دنیا، با هر اندازه حقوق ماهانه‌ای که دارند باید مبلغی راصرف هزینه مسکن کنند. طبق استانداردهای جهانی هر فرد شاغل یک سوم درآمد خود را در ماه صرف هزینه‌های مربوط به مسکن می‌کند.

تهران در شاخص نسبت قیمت مسکن به درآمد جزء گران‌ترین شهرهای دنیاست، عرضه زیاد مسکن راه اصلی بهبود این شرایط است.

در چند سال اخیر ساخت‌وساز مسکن به کمترین حد خود رسیده و فزونی سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن و در نتیجه وجود واحدهای خالی، از سری دلایل این کمبود عرضه محسوب می‌شوند.

در حالی که هزینه وام مسکن، هم برای متاهلان و هم برای مجردها به‌تازگی افزایش یافته است اما باز هم قدرت خرید مردم کاهش یافته است.

گرانی اجاره بهای منازل مسکونی بار سنگینی را بر روی دوش مستاجران پهن کرده و مشکلات فراوانی را برای آن‌ها به وجود آورده است. این در حالی است که پرداخت این اجاره بها برای اقشار کم درآمد مانند کارگران که از درآمد کمتری برخوردار هستند دشوار شده است.

امسال بازار اجاره تورم بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد؛ تعداد زیادی از خانوارها مجبور شدند به مناطق پایین‌تری مهاجرت کنند و برخی در زمان سررسید قرارداد خود نه می‌توانستند خانه خود را تمدید کنند و نه در خانه جدید سکنی گزینند و خانه‌ای جدید مطابق با بودجه خود پیدا کنند.

بنابراین بعضی از این افراد که از شهرستان به تهران مهاجرت کرده بودند به شهرستان های خود بازگشتند.یا به حاشیه‌نشینی روی آوردند و یا تعداد زیادی از این مجردها مجبور شده‌اند دوباره به خانه والدین خود بازگردند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array