به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، سال 2023 با تحولات نظارتی، پیشرفت‌های سازمانی و تغییرات قابل توجه قیمت، سال پرهیاهو و پر فراز و نشیبی برای بیت کوین، آلتکوین‌ها و کل بازار ارزهای دیجیتال بود. در واقع، طی یک سال گذشته، این صنعت با چالش‌ها و فرصت‌هایی مواجه بود که ماهیت نوسانی و البته نوظهور این بخش از بازارهای مالی را منعکس می‌کرد.

نیمه اول سال 2023 چگونه گذشت؟

در ماه ژانویه امسال، بیت کوین پایین‌ترین سطح سالانه قیمت خود در حدود 16680 دلار را تجربه کرد که باعث نگرانی بسیاری از فعالان بازار در مورد احتمال سقوط تا کف 12 هزار دلاری شد. ولی این تازه آغاز سالی پر از رویدادهای مهم برای این دارایی دیجیتال بود.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) آمریکا در ماه فوریه با تعطیل کردن برنامه استیکینگ صرافی کراکن، خبرساز شد. در نتیجه این شکایت، کراکن 30 میلیون دلار جریمه پرداخت کرد. این اقدام بر لزوم وجود نظارت فزاینده بر خدمات مرتبط با رمزارزها از سوی قانونگذاران تاکید کرد.

ماه مارس شاهد سقوط بانک سیلیکون ولی بودیم که به نوبه‌خود، رویدادی مهم با تأثیرات غیرمستقیم بر بازار ارزهای دیجیتال بود. در همان ماه، راه حل لایه 2 مبتنی بر اتریوم آربیتروم (Arbitrum)، توکن ARB خود را روانه بازار کرد و به لیست رو به رشد نوآوری‌ها در فضای بلاکچین افزود.

عملکرد سهام گروه مالی SVB در سال 2023
عملکرد سهام گروه مالی SVB. منبع: TradingView

در ماه آوریل شاهد بودیم که شرکت مدیریت دارایی آرک اینوست (ARK Invest) درخواست صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت کوین خود را مجدداً تکمیل کرد که نشان‌دهنده علاقه این شرکت به پیوند ارزهای دیجیتال با ابزارهای مالی سنتی بود. این روند تا ماه می ادامه یافت که وزارت دادگستری آمریکا در حال تحقیق در مورد بایننس به دلیل نقض احتمالی تحریم‌های روسیه بود.

ماه ژوئن، دوران پر فراز و نشیبی برای بازار کریپتو بود، چراکه کمیسیون SEC با ادعای نقض قوانین اوراق بهادار ایالات متحده، شکایتی را علیه بایننس و مدیر عامل آن، چانگ پنگ ژائو و صرافی رمزارزی کوین بیس تنظیم کرد.

چالش‌های بازار در نیمه دوم سال

در همین زمان، شرکت مدیریت دارایی بلک راک درخواست خود مبنی بر راه‌اندازی یک ETF اسپات بیت کوین را ارائه کرد. این اقدام در ماه جولای توسط چندین شرکت بزرگ دیگر مثل فیدلیتی، ویزدم تری، ون‌اِک و بیت‌وایس دنبال شد که نشانه روشنی از علاقه سازمان‌ها به بیت کوین بود. لری فینک، مدیر عامل بلک راک، نیز بیانیه‌ای جسورانه تنظیم کرد و گفت که بیت کوین می‌تواند اقتصاد مالی دنیا را متحول کند.

در همان ماه، شرکت ریپل لبز به موفقیت چشمگیری در برابر کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا دست یافت که جرقه‌ای برای تحولات بزرگ‌تر در بازار بود. قاضی پرونده بعد از چندین سال کشمکش در نهایت حکمی صادر کرد که تایید می‌نمود رمزارز ریپل (XRP) نوعی اوراق بهادار نیست.

بازار کریپتو در سال 2023

در ماه آگوست، شرکت پرداخت پی‌پال (PayPal) استیبل کوین PYUSD را راه‌اندازی و کوین‌بیس از شبکه لایه دوم خود با نام بیس (Base) رونمایی کرد.

در ماه سپتامبر، بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری ژاپن یعنی Nomura، صندوق بیت کوین خود را راه‌اندازی کرد که نشان‌دهنده پذیرش فزاینده کریپتو در امور مالی سنتی بود.

ماه اکتبر با راه‌اندازی اولین ETF آتی اتریوم و تایید مجدد موضع مثبت پل تودور جونز در مورد بیت کوین ادامه یافت. در ماه نوامبر دادگاه سم بنکمن-فرید برگزار شد و در نهایت وی را در هفت فقره کلاهبرداری مجرم دانست. در همین دوران، بلک راک برای راه‌اندازی یک ETF اتریوم درخواست داد و بایننس با کناره گیری چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل و موسس صاحب نام آن، برای پرداخت جریمه ۴.۳ میلیارد دلاری توافق کرد.

اکنون ماه پایانی سال رو به اتمام است و وضعیت امیدوار کننده بیت کوین تاحدودی خستگی یک سال پراسترس و چالش‌های نظارتی مختلف با گام‌های مهم در پذیرش نهادی این کلاس از دارایی را از دوش سرمایه‌گذاران برداشت. این دارایی دیجیتال اخیراً برای اولین بار از آوریل 2022 موفق شد محدوده 44 هزار دلار را پس بگیرد. هرچند در حال حاضر، اصلاحی گسترده باعث شده است قیمت بیت کوین به محدوده 41 هزار دلار بازگردد، ولی همین عملکرد مثبت می‌تواند راه را برای صعود بیشتر در سال آینده هموار کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  beincrypto

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array