به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بحران بانکی به وجود آمده در آمریکا و آمار تورم هفته پیش رو، عملکرد بازارهای کالا مثل نفت و طلا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سقوط بانک سیلیکون ولی که اواخر هفته گذشته خبرساز شد، تهدیدی برای عمیق‌تر شدن شکاف‌های اقتصادی ناشی از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال گذشته است. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که فدرال رزرو نمی‌خواهد افزایش نرخ بهره را به دلیل تهدید بحران‌های بانکی متوقف کند.

وال استریت از بحران بانکی به وجود آمده، به عنوان پس‌زمینه‌ای استفاده می‌کند تا از فدرال رزرو بخواهد محدودیت‌های پولی را کاهش و یا متوقف کند، آن هم تا زمانی که مطمئن شود اقتصاد به سمت رکود حرکت نمی‌کند. از سوی دیگر مقامات فدرال رزرو استدلال می‌کنند که مبارزه با تورم از طریق افزایش نرخ بهره باید تحت هر شرایطی ادامه یابد. شاخص قیمت مصرف کننده ماه فوریه که قرار است در روز سه شنبه (14 مارس، 23 اسفند) منتشر شود، احتمالاً مشخص خواهد کرد که فدرال رزرو در جلسه 22 مارس خود افزایش نرخ بهره 25 واحدی را لحاظ می‌کند یا 50 واحدی.

انتظار می‌رود که شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه فوریه از 6.4 درصد گزارش شده برای ژانویه به 6 درصد برسد؛ که این به این معنی است که تورم نقطه به نقطه از 0.5 درصد به 0.4 درصد خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود که CPI اصلی، از 5.6 درصد گزارش شده قبلی به 5.5 درصد برسد و مقدار نقطه به نقطه ماهیانه آن در 0.4 درصد ثابت باشد.

اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد، آمارهای تورم 14 مارس اثر چندانی بر بازار نخواهد داشت. در این صورت آمار قیمت مصرف کننده با آمار حقوق و دستمزد غیر کشاورزی روز جمعه مطابقت خواهد داشت که میزان آن تنها 105,000 بیشتر از انتظارات بود. در حالی که بازارها چشم‌انداز خود را برای افزایش نرخ بهره در آینده ارزیابی می‌کنند، دلار در برابر سبدی از ارزها به پایین‌ترین حد دو هفته اخیر خود رسید. معامله‌گران با احتمال بیشتری قیمت‌گذاری کرده‌اند که فدرال رزرو 22 مارس نرخ بهره را 25 واحد افزایش خواهد داد. بازدهی کوتاه‌مدت خزانه‌داری‌ها نیز از بالاترین سطح اخیر کاهش یافت، در حالی که بازدهی بلندمدت با چشم‌انداز توقف احتمالی در افزایش بیشتر نرخ‌ها افزایش یافت.

بازار کالا

بازارهای کالا

در سه ماه گذشته مشخص شد که به دلیل صحبت‌های تهدیدآمیز فدرال رزرو در رابطه با میزان افزایش نرخ بهره و طول دوره آن، قیمت نفت خام به 90 دلار در هر بشکه نمی‌رسد و یا طلا دوباره 1900 دلار در هر اونس را به دست نمی‌آورد. قیمت نفت خام هفته گذشته با وجود آمارهای حمایتی کاهش یافت، زیرا جروم پاول (رئیس فدرال رزرو) در سخنرانی خود در مقابل کنگره گفت که بانک مرکزی آماده است تا نرخ‌ها را بیش از آنچه قبلاً اعلام کرده بود افزایش دهد تا تورم کاهش یابد.

کاهش شاخص دلار و بازدهی باعث افزایش قیمت نفت و طلا شد

تا ساعت 7:12 دقیقه به وقت گرینویچ، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت 43 سنت یا 0.6 درصد افزایش یافت و به 77.11 دلار در هر بشکه رسید. شاخص نفت خام آمریکا هفته گذشته 3.8 درصد کاهش یافت. نفت خام برنت لندن با 44 سنت یا 0.5 درصد افزایش به 83.22 دلار رسید. برنت نیز مانند WTI در هفته 3.8 درصد کاهش داشت. طلا تحویل آوریل بورس کومکس نیویورک پس از رسیدن به بالاترین رقم 6 هفته اخیر یعنی 1893.15 دلار در اوایل جلسه، در نهایت 12.15 دلار یا 0.7 درصد افزایش یافت و به 1879.35 دلار در هر اونس رسید. هفته گذشته طلای آوریل 0.7 درصد افزایش یافت.

تحلیلگران گلدمن ساکس گفتند که دیگر انتظار ندارند فدرال رزرو در این ماه نرخ بهره را افزایش دهد و با توجه به فشارهای اخیر بر بخش بانکی نسبت به مسیر سیاست پولی ابراز تردید کردند. فدرال رزرو اواخر روز دوشنبه برای یک جلسه اضطراری و پشت درهای بسته تشکیل خواهد شد که انتظار می‌رود نتایج آن مسیر بهتری در مورد اقدامات بانک مرکزی در آینده ارائه دهد. تا زمانی که شاخص CPI در فوریه منتشر نشود، نمی‌توان گفت که چه از نظر فشار قیمت و چه از نظر واکنش متناسب فدرال رزرو، بازار به کدام سو حرکت خواهد کرد.

پاول هفته گذشته با اشاره به نقطه پایانی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، گفت: «نرخ پایانی احتمالاً بالاتر از حد انتظار ما خواهد بود». در حال حاضر نرخ پایانی بهره 4.75 دلار در نظر گرفته شده که می‌تواند تا سطح 5.75 دلار افزایش یابد. به گفته تحلیلگران، علی‌رغم محدودیت عرضه جهانی نفت و افزایش تقاضای نفت خام چین، تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ‌ بهره تأثیر عمیقی بر قیمت‌ نفت خواهد گذاشت. شاخص CPI در طول سال منتهی به ژوئن 2022 به 9.1 درصد و بالاترین سطح 40 ساله خود رسید. از آن زمان به رشد سالانه 6.4 درصدی در ژانویه 2023 رسیده است که بالاتر از هدف 2 درصدی فدرال رزرو است.

فدرال رزرو برای مهار رشد بی‌رویه قیمت‌ها، از مارس سال گذشته 450 واحد به نرخ‌های بهره اضافه کرد و این کار را طی 8 افزایش متوالی نرخ انجام داد. پیش از آن و پس از شیوع جهانی ویروس کرونا در سال 2020، نرخ‌ها تقریباً صفر بود. سایر آمارهای اقتصادی که در هفته آینده منتشر می‌شود شامل آمار خرده فروشی فوریه، تورم قیمت تولیدکننده، مسکن و تولید صنعتی است. در همین حال، به نظر می‌رسد که بانک مرکزی اروپا پس از افزایش 3 درصدی نرخ بهره از ماه جولای در نشست روز پنجشنبه (16 مارس) خود، نرخ بهره را 50 واحد دیگر افزایش دهد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

ترجمه: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: investing

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array