به گزارش ایران دکونومی، بازارهای طلا، خودرو، مسکن و بورس غالباً متاثر از قیمت ارز و همین طور عرضه و تقاضا هستند. طی هفته‌های اخیر کاهش مقطعی و اندک نرخ ارز از یک سو و تغییر انتظارات مصرف کنندگان برای کاهش بیشتر قیمت در بازارها که ناشی از احتمال امضای برجام و آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور بوده بر روند قیمت اثر گذاشته و در برخی موارد باعث ریزش و رکود بازارها شده است.

بازار طلا در یک هفته گذشته

طلا 18 عیار طی یک هفته گذشته روندی رنج و رفت و برگشتی داشت. مقایسه قیمتی آن طی یک هفته گذشته حاکی از افزایش 0.25 درصدی یا 6000 تومانی می‌باشد؛ به طوری که فلز زرد در تاریخ پنج شنبه، 1 تیر 1402 در کانال قیمتی 2335 هزار تومان معامله می‌شد و قیمت آن امروز (چهارشنبه، 7 تیر)، در زمان نگارش مقاله در ساعت 15، حدود 2341 هزار تومان است. مهمترین عامل اثرگذار بر قیمت فلز گرانبها در کنار قیمت دلار، نرخ انس جهانی طلا است که در حال حاضر هر دو آرامش و رنج بودن طلا 18 عیار را حمایت می‌کنند.

بورس در یک هفته گذشته

گرچه رشد اندک قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته انتظار بازار سبزتری را برای این هفته به وجود آورده بود، اما کماکان افت جدی حجم معاملات و بدبینی فعالان خرد به بازار سرمایه، جو رکودی را در بازار بورس تداوم بخشیده است. البته این بدبینی بی دلیل هم نیست، عدم ثبات در تصمیمات کلیدی و نیز مشخص نبودن قیمت سوخت و خوراک پتروشیمی ها و سایر صنایع کلیدی از مهمترین عواملی است که هنوز مبهم بوده و می‌تواند تاثیر بسیاری بر سودآوری شرکت‌های بازار سرمایه بگذارد.

در این شرایط رکودی، شرکت‌ها غالباً با افت قیمت 20 تا 30 درصدی همراه بوده‌اند، در حالی که برخی دیگر روند سودآوری مطلوبی دارند. آنچه مسلم است این بازار نزولی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را برای فعالان فراهم کرده است.

بازار مسکن در یک هفته گذشته

رکود غیرتورمی بازار مسکن همچنان در این هفته ادامه یافت و می‌توان گفت با وجود تخفیفات قابل توجه از سوی فروشندگان، اما خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد. بررسی‌ها از بازار مسکن شهر تهران گویای آن است که نرخ‌های پیشنهادی فروش آپارتمان در خردادماه نسبت به اردیبهشت بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به اثرگذاری تهران بر سایر شهرهای کشور انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شاهد ایجاد انتظارات کاهشی در بازار مسکن سایر مناطق کشور باشیم.

در حال حاضر، رکود بازار مسکن تهران به سایر شهرهای اقماری تهران سرایت کرده؛ به‌طوری‌که باعث کاهش قابل توجه قیمت‌ها به‌خصوص در واحدهای مسکن مهر شهر جدید پرند شده است.

تورم گروه مسکن، غالباً به تورم اجاره برمی‌گردد که طی ۴ ماه گذشته در کانال ۳۸ درصد قرار گرفته است تا رکورد بالاترین رشد نقطه‌ای تورم به ثبت برسد. طبق بررسی داده‌های مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌ای ۳۸ درصدی اجاره بها، حداقل در ۱۲ سال گذشته سابقه نداشته است.

بازار خودرو در یک هفته گذشته

خودرو نیز از جمله بازارهایی است که طی هفته‌های گذشته با کاهش و ثبات نرخ ارز وارد فاز رکود و کاهشی شد و در حال حاضر در یک حرکت رفت و برگشتی قیمت قرار گرفته است. با کاهش اندک نرخ ارز و برگزاری دومین مرحله عرضه در سامانه یکپارچه فروش خودرو در هفته دوم خردادماه، قیمت‌ها کم‌نوسان و با کاهش جزئی همراه بود.

این روند ادامه داشت تا خبرهای مربوط به احتمال امضای برجام،‌ کاهش نرخ ارز، آزادسازی منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در خارج از کشور، برگزاری دومین مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه و… دست به دست هم دادند تا بار دیگر شاهد کاهش چشمگیر قیمت‌ها باشیم.

نرخ ارز در هفته منتهی به ۲۶ خردادماه، به پایین‌ترین قیمت خود رسید و دوباره وارد مسیر رشد شد. مقایسه قیمتی خودروهای داخلی در یک هفته گذشته (بازه زمانی 1 الی 7 تیر) حاکی از نوسان افزایشی قیمت در برخی خودروهای داخلی است. به طوری که تارا اتوماتیک مدل 1402 که در تاریخ 1 تیر 1402، حدود 800 میلیون قیمت گذاری شده بود در حال حاضر وارد کانال قیمتی 825 میلیون شده است که نشان دهنده افزایش 3 درصدی قیمت است. در این میان 206 تیپ 3 پانوراما با افزایش قیمتی در حدود 70 میلیون تومان، از رنج قیمتی 500 میلیون به سمت 570 میلیون تومان حرکت کرده است.

آخرین اخبار اقتصادی

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array