به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «سی‌ان‌بی‌سی»، شرکت خودروسازی تسلا در نیمه اول سال 2023 حدود 336892 دستگاه خودرو در ایالات متحده فروخته که 30 درصد نسبت به سال قبل (2022) افزایش یافته است.

در همین حال میزان فروش خودروهای برقی برند هیوندای به میزان 11 درصد افزایش یافته و به 38457 دستگاه رسیده است. جنرال موتورز نیز در سه ماهه اول 2023 در رتبه دوم فروش خودرو برقی قرار داشت و فروش خودروهای برقی و کامیون‌های برقی خود را تا ماه ژوئن بیش از چهار برابر سال گذشته (2022) کرد و به 36322 دستگاه رساند.

در همین زمان، میزان فروش خودروهای برقی برند فولکس واگن دو برابر شده و به 26538 دستگاه رسید. با این تفاسیر فورد که سال 2022 پس از تسلا در رده دوم تولید و فروش خودرو برقی قرار داشت با فروش 25709 دستگاه تا ماه ژوئن، رتبه اول بازار EV را از آن خود ساخت.

بازار فروش خودرو برقی فورد

سال گذشته (2022) فورد پس از تسلا در رده دوم فروش خودروهای برقی قرار داشت؛ اما در حال حاضر توانسته است با فروش 25709 دستگاه خودرو برقی تا ماه ژوئن، رتبه اول فروش را از آن خود سازد. این اتفاق در حالی رقم خورده است که فروش کلی فورد نسبت به سال گذشته تنها 12درصد افزایش یافته است، زیرا این خودرو ساز مجبور شد مدتی تولید کارخانه مکزیک خود را که خودرو موستانگ Mach-E را روانه بازار می‌کرد، متوقف سازد.

بازار فروش خودرو برقی تسلا

رشد فروش 30 درصدی تسلا در نیمه اول سال 2023، به دلیل تولید در کارخانه جدید این شرکت در تگزاس بود. با این حال، این برای همگام شدن با رشد کلی بازار خودروهای الکتریکی «EV» کافی نبوده است.

بر اساس آمارهای «Motor Intelligence»، سهم تسلا از بازار فروش خودروهای برقی ایالات متحده تقریباً 10 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

کاهش سهم تسلا در بازار با ورود رقبای بیشتری به این حوزه اتفاق افتاده که منجر به رشد کلی بازار نیز شده است. فروش خودروهای برقی ایالات متحده در مقایسه با نیمه اول سال 2022 تقریباً 50 درصد تا ماه ژوئن افزایش یافته است.

تحویل جهانی تسلا در نیمه اول سال بیش از 889000 خودرو برقی بوده که در سه ماهه دوم سال شامل 466140 دستگاه می‌شود. انتظار می‌رود که تولید این شرکت همچنان رشد داشته باشد، زیرا تسلا قصد دارد حداقل 1.8 میلیون خودرو الکتریکی در سال 2023 تولید کند.

«ایلان ماسک» مدیرعامل شرکت تسلا، به سهامداران گفته است که کارخانه تگزاس پس از اینکه به طور کامل تقویت شد، باید پرتیراژترین کارخانه تولید خودرو در ایالات متحده باشد. سال گذشته (2022)، ایلان ماسک گفت که کارخانه تگزاس قصد دارد تا پایان سال 2023 نیم میلیون خودرو برقی تولید کند.

بازار فروش خودرو برقی هیوندای

خودرو برقی هیوندای

جایگاه سوم هیوندای به ویژه با توجه به اینکه خودروهای آن صرفاً اجاره‌ای و مشوق‌های مالیاتی فدرال را برای خودروهای EV بالای 7500 دلار ندارند، قابل توجه است. قوانین مالیاتی در این رابطه پیچیده و به نفع خودروهای الکتریکی تولید شده در آمریکای شمالی هستند.

خودروسازی هیوندای در کره جنوبی مستقر است و به گفته «رندی پارکر» مدیرعامل هیوندای آمریکا، برند هیوندای اجاره خودروهای برقی خود را در شروع 2023 حدود 2 درصد افزایش داده است؛ به‌طوری که در حال حاضر این میزان به بیش از 30 درصد رسیده است.

بازار فروش خودرو برقی جنرال موتورز

میزان فروش خودرو برقی جنرال موتورز تا کنون ناامیدکننده بوده است. اکثریت قریب به اتفاق فروش خودروهای الکتریکی جنرال موتورز در شش ماهه اول سال 2023، مربوط به مدل‌های شورلت بولت بود که اواخر امسال (2023) متوقف می‌شود.

«مری بارا» مدیرعامل جنرال موتورز در این رابطه عنوان کرد که تولید خودروهای الکتریکی جدیدتر این شرکت به دلیل تولید داخلی باتری‌ که بیشتر از حد انتظار طول می‌کشد، محدود شده است. بارا همچنین گفت: جنرال موتورز قصد دارد تا اواسط دهه کنونی، فروش خود را به تسلا برساند و در این راستا در اواخر سال جاری خودروهای برقی بیشتری مانند شورولت سیلورادو، بلیزر و اکینوکس را عرضه خواهد کرد.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array