به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «راشا تودی»، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در تازه‌ترین گزارش خود عنوان کرد که ذخایر نفت خام تا سال 2024 به شدت کاهش خواهد یافت.
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داد که بازارهای نفت ممکن است در پایان سال جاری (2023) با شدیدترین کمبود عرضه در بیش از یک دهه گذشته مواجه شوند که ناشی از کاهش تولید طولانی تولیدکنندگان بزرگ یعنی عربستان سعودی و روسیه است.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، «کمبود قابل توجه عرضه انرژی» ممکن است باعث نوسان قیمت در بازار جهانی شود. پس از اعلام برنامه‌های مسکو و ریاض برای تمدید کاهش صادرات و تولید نفت تا پایان سال 2023، انتظار می‌رود بازارهای نفت با کسری 1.2 میلیون بشکه در روز در نیمه دوم سال مواجه شوند.
در همین حال، سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) در گزارشی جداگانه اعلام کرد که اگر رهبران گروه اوپک پلاس کاهش تولید خود را ادامه دهند، کسری ممکن است در سه ماهه چهارم 2023 به 3.3 میلیون بشکه در روز برسد.

هفته گذشته روسیه اعلام کرد که کاهش داوطلبانه صادرات 300 هزار بشکه در روز خود را تا پایان سال 2023 تمدید می‌کند تا بازارهای جهانی نفت را متعادل کند. ریاض نیز از این روند پیروی کرد و کاهش تولید داوطلبانه 1 میلیون بشکه‌ای خود را تا دسامبر 2023 تمدید کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داد که حتی اگر مسکو و ریاض محدودیت‌های خود را لغو کنند، ذخایر نفت خام تا سال 2024 به شدت کاهش می‌یابد و این امر قیمت‌های سوخت را در معرض «شوک» قرار می‌دهد. شاخص جهانی برنت در حال حاضر (یکشنبه، 26 شهریور) در کانال 94 دلار و 27 سنت در هر بشکه معامله می‌شود، در حالی که شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) تقریباً 91.2 دلار در هر بشکه مورد معامله قرار می‌گیرد.

«توریل بوسونی» رئیس بخش بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی به بلومبرگ گفت: «بازار در نیمه دوم سال واقعاً با کاهش عرضه مواجه است. طبق داده‌های اولیه، در ماه اوت شاهد کاهش 75 میلیون بشکه‌ای ذخایر جهانی نفت بودیم.»

بر اساس پیش‌بینی‌های «JPMorgan Chase & Co» و «RBC Capital Markets»، قیمت نفت از اواخر ژوئن در بحبوحه افزایش تقاضای جهانی سوخت بیش از 25 درصد افزایش یافته است و ممکن است به بالای 100 دلار در هر بشکه برسد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: rt.com

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array