ایران دکونومی: از جمله موارد مهم و مطرح در دیجیتال مارکتینگ بحث بازاریابی برگشتی است. درواقع پیاده سازی این روش با هدف جذب مشتری و حفظ آن صورت می‌گیرد. حفظ مشتری یعنی خرید مجدد؛ بنابراین از جایگاه ویژه‌ای در این حوزه برخوردار بوده و از اولویت‌های هر کسب‌وکاری‌ست. در ادامه مفهوم بازاریابی بازگشتی، اهمیت آن، ابزارهای پیاده سازی این استراتژی و… آمده است؛ با ما همراه باشید.

بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ چیست؟

بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ (Retention Marketing) به استراتژی‌هایی گفته می‌شود که کسب‌وکارها به منظور حفظ مشتری از آن استفاده می‌کنند. می‌توان گفت که که با این ابزار می‌توان مشتری فعلی را به مشتری وفادار تبدیل کرد. ریتنشن مارکتینگ که یکی از روش‌های بازاریابی محسوب می‌شود بر تکرار خرید و یا استفاده مجدد از خدمات تمرکز دارد. در صورت موفقیت در این زمینه، می‌توان حتی امیدوار بود که مشتریان فعلی برایمان تبلیغ کنند.

پیاده سازی بازاریابی برگشتی، دراصل انجام کارهایی است که باعث می‌شود تعداد دفعات خرید مشتری افزایش یافته و در ادامه سود بیشتری برای مجموعه رقم بزند.

بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ چیست؟

دلیل اهمیت بازاریابی بازگشتی

از جمله دلایلی که باعث اهمیت پیاده سازی این مدل بازاریابی می‌شود، هزینه بالای کمپین های تبلیغاتی برای جذب مشتری جدید است. جالب است بدانید که برخی از کارشناسان فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ معتقدند که هزینه‌ لازم برای جذب مشتری جدید، حدود ۴۰ برابر بیشتر از هزینه‌ای است که برای حفظ مشتریان فعلی لازم است. بنابراین اینکه کسب‌وکاری مشتری فعلی خود را از دست می‌دهد، اشتباهی‌ست که ریشه در روش‌های راهبردی آن مجموعه دارد.

مورد بعدی که اهمیت پیاده سازی ریتنشن مارکتینگ را پررنگ می‌کند، به مقایسه بین سبد خرید مشتریان فعلی و مشتریان جدید مربوط می‌شود. شاید دانستن اینکه ۵۰ درصد مشتریان فعلی در مقابل ۳۰ درصد مشتریان جدید برای خرید محصولی مشابه اقدام می‌کنند، درک بهتری از اهمیت این موضوع ایجاد کند.

اهمیت بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ

تکنیک‌های بازاریابی بازگشتی

درصورتی که به‌طور صحیح از تکنیک‌های ریتنشن مارکتینگ استفاده کنید، می‌توانید انتظار حفظ مشتریان فعلی و در نتیجه افزایش سود داشته باشید. از جمله این تکنیک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ریتارگتینگ

با استفاده تکنولوژی جدید مبتنی بر کوکی، کاربرانی که از سایت شما بازدید کرده‌اند را شناسایی کرده و مجدداً مورد هدف‌گیری قرار دهید.

ارائه پیشنهادات ویژه به مشتری

در صورتی که برای مشتریان خود امتیاز ویژه‌ای درنظر بگیرید، علاوه براینکه در ذهن آنها تصویری می‌سازید که نشان از ارزشی دارد که برای آنها قائل شده‌اید، آنها را به خرید کالا و یا استفاده از خدمات خود ترغیب می‌کنید. تخفیف ویژه در فصول مختلف سال، فقط به مشتریان قبلی، جوایز ویژه درصورت خرید تا سقف معین، دادن هدیه هنگام خرید یک محصول خاص از جمله مواردیست که در کاربر هیجان خرید ایجاد می‌کند.

یادآوری

اگر هنگام خرید، مشخصات مشتری خود را ثبت کنید، در تاریخ‌های خاص و کم‌تکرار مثل روز دانشجو، روز دختر، روز پدر و… می‌توانید با ارسال پیام، علاوه بر اینکه حس خوبی در آنها ایجاد می‌کنید، نام برند خود را یادآوری کرده و آنها را به مشتری وفادار خود تبدیل کنید.

ارائه ابزارهای جانبی رایگان

اگر محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید، دارای ابزار و وسایل جانبی دیگری است، می‌توانید آن را رایگان به مشتری هدیه داده و مشتری خود را حفظ کنید. 

مشارکت در سود

از مشتریان خود بخواهید که با معرفی برند و محصول شما به دوستانشان، در صورت خرید، مبلغی از سود خود را با آنها شریک شوید. به این ترتیب علاوه بر اینکه مشتری فعلی خود را به همراهی دعوت می‌کنید، در مسیر جذب مشتری جدید نیز قدم برداشته‌اید.

تکنیک ها و ابزارهای بازاریابی بازگشتی یا ریتنشن مارکتینگ

ابزارهای کاربردی بازاریابی بازگشتی

تکنیک‌هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، نیازمند ابزارهایی برای پیاده سازی هستند. در ادامه چند مورد از آنها آورده شده:

بازاریابی محتوایی

یکی از بهترین و البته کم هزینه‌ترین ابزارهایی که به بازگشت کاربران به چرخه خرید و یا استفاده از خدمات شما کمک می‌کند، تولید محتوایی‌ست که با آن بتوانید در مشتری این حس را ایجاد کنید که به این کالا یا خدمات نیاز دارد و بعد کالا و خدمات خود را به عنوان پاسخی برای این نیاز مطرح کنید.

ایمیل مارکتینگ

یکی از بهترین و مؤثرترین ابزارهایی که می‌توانید سطح تعاملات خود با مشتریان فعلی را افزایش دهید، این ابزار است. شما می‌توانید اطلاع‌رسانی‌های مهم مانند جشنواره‌ها، تخفیفات ویژه و… را از این طریق به مشتری ارسال کرده و آنها را به تعامل دوباره با وبسایت یا اپلیکیشن ترغیب کنید.

نرم افزار CRM

این نرم افزار با قابلیت های فراوانی که دارد، باعث می‌شود که با مشتریان خود راحت‌تر در ارتباط باشید. نرم افزار CRM با جمع‌آوری اطلاعاتی از علایق مخاطبین به کسب و کارها کمک می‌کند تا بتوانند نیازهای مشتریان را شناسایی کرده و با پاسخ به آن، رضایت مشتری و درنتیجه وفاداری مشتری را به دست آورند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی برای تعامل با کاربران این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید محصولات پرفروش، پرطرفدار و… را به مشتریان خود معرفی کرده و البته بیشتر با آنها در تعامل باشید.

پوش نوتیفیکیشن

هنگامی که کاربری اقدام به نصب اپلیکیشن شما می‌کند، با گرفتن اجازه از شخص، می‌توانید این فرصت را برای خود ایجاد کنید که با ارسال نوتیفیکیشن، کاربر را برای خرید دوباره ترغیب کنید. این پوش نوتیفیکیشن‌ها می‌تواند به بهانه‌هایی مختلفی مانند انتشار مطلب جدید در بلاگ، ایجاد فیچرهای جدید و یا به واسطه تخفیفات و جشنواره‌ها ارسال شوند.

پیامک (SMS)

با ارسال یک متن کوتاه و مرتبط با برندتان از طریق پنل‌های پیامکی، می‌توانید ذهن مشتری را با نام برندتان آشنا نگه دارید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array