در بخش اول مقاله، درباره اهمیت دیجیتال مارکتینگ به‌ واسطه اینفلوئنسرها توضیح دادیم. در ادامه مقاله، انواع مختلف اینفلوئنسرها و میزان کارایی آنها را بررسی خواهیم کرد.

انواع مختلف اینفلوئنسرها

ارزش اینفلوئنسرها بر مبنای تأثیری که بر مخاطب خود دارند ارزیابی می‌شود. اما وقتی صحبت از دیجیتال مارکتینگ است، تعداد دنبال‌کنندگان لزوماً تعیین‌کننده اصلی و عامل موفقیت نخواهد بود. ضروری است انواع مختلف اینفلوئنسرها را بشناسید و بدانید هرکدام از آنها چه تأثیری بر اهداف بازاریابی برند شما دارند.

اینفلوئنسرها بر مبنای تعداد فالوورهایشان به 5 دسته کلی زیر تقسیم می‌شوند:

  • مگا ماکرو اینفلوئنسرها (Mega Macro Influencers)
  • ماکرو اینفلوئنسرها (Macro Influencers)
  • میدتیر اینفلوئنسرها (Mid-tier Influencers)
  • میکرو اینفلوئنسرها (Micro Influencers)
  • نانو اینفلوئنسرها (Nano Influencers)

 

 

دسته اول، “mega” macro-influencer ها:

که با عنوان سلبریتی اینفلوئنسر نیز شناخته می‌شوند. این افراد بالای 2.5 میلیون نفر دنبال‌کننده دارند. با بالاترین رتبه در دسته‌بندی اینفلوئنسرها، این افراد با پست‌هایی که طراحی و منتشر می‌کنند مخاطب زیادی را درگیر می‌کنند. که همین جذب مخاطب، برای برندهایی که به دنبال افزایش طیف مخاطبان خود در دنیای شبکه‌های اجتماعی هستند، مهم است.

 

دسته دوم، macro-influencer ها:

افرادی که بین 500 هزار تا 2.5 میلیون نفر دنبال‌کننده دارند. وقتی اینفلوئنسری به صورت مداوم درباره علایق و خط فکریش فعالیت می‌کند، معمولاً درصد جذب مخاطب بالاتری براساس میزان دنبال‌کننده‌هایشان دارد؛ زیرا کاربران در وهله اول، دقیقاً به‌خاطر همین تشابه خط فکری و یا سلایق مشترک است که آنها را دنبال می‌کنند. این دسته از اینفلوئنسرها با برندهای مختلف در جهت تبلیغ کردن محصولات و یا خدمات آنها همکاری می‌کنند، در نتیجه ابزار مناسبی برای شناخته‌تر شدن آن برند خاص هستند.

 

دسته سوم Mid-tier influencers ها:

که بین 100 تا 500 هزار دنبال‌کننده دارند. تعداد فالوورهای این افراد در تصمیم‌گیری مخاطبانشان هنگام خرید محصولات مؤثر است. این دسته از اینفلوئنسرها معمولاً برای برندهایی که قصد معرفی و توزیع محصولات خود به افراد بیشتری را دارند، مقرون‌به‌صرفه هستند. برندها برای انتخاب از بین اینفلوئنسرهایی با این میزان دنبال‌کننده، باید نکته‌سنج و تیزبین باشند؛ زیرا میزان تعامل مخاطب با محتوای آنها به طرز چشمگیری متفاوت است. نکته مهم بعدی این است که برندها باید اینفلوئنسری را برای انجام تبلیغات انتخاب کند که قابل اطمینان بوده و دنبال‌کننده فیک نداشته باشد.

 

بازاریابی

 

دسته چهارم Micro-influencers ها:

که بین 25 تا 100 هزار دنبال کننده دارند. این افراد برای محتوای شخصی و قابل درکشان شناخته شده‌اند. میکرو اینفلوئنسرها منبع بسیار مطلوبی برای بیزینس‌ها و برندها هستند، زیرا مخاطب هدف دستچین شده آنها، تعامل بیشتر و بهتری با محتوا خواهند داشت. میزان لایک، به اشتراک‌گذاری و نظرات چنین اینفلوئنسرهایی منجر به تعامل و بازخورد بالاتری در ادامه خواهد شد، که همین عامل تعیین‌کننده، این دسته از اینفلوئنسرها را بهترین گزینه انتخابی کمپین‌های مارکتینگ خواهد کرد.

 

و در نهایت، دسته پنجم nano-influencers ها:

افرادی که زیر 25 هزار نفر دنبال‌کننده دارند. درست مانند میکرو اینفلوئنسرها، نانو اینفلوئنسرها نیز رابطه صمیمی و نزدیکی با مخاطبان خود شکل داده‌اند و اعتماد آنها را جلب کرده‌اند. همین مورد آنها را به گزینه‌ای کارآمد برای تبلیغ برند و محصولات آن کرده است. علاوه بر این، به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و پذیرا بودن در برابر انتقادات و بازخوردها، این دسته از اینفلوئنسرها گزینه بسیار خوبی برای همکاری محسوب می‌شوند.

معمولاً برندها همکاری با تیم بزرگی از نانو اینفلوئنسرها را به گروه کوچکی از ماکرو و یا مگا اینفلوئنسرها ترجیح می‌دهند.

 

آینده‌نگری

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، همکاری با اینفلوئنسرها صرفاً یک موفقیت زودگذر نیست. درنظر گرفتن یک رابطه همکاری بلندمدت که می‌تواند به واسطه کمپین بازاریابی توسط اینفلوئنسرها شکوفا شود، مسئله مهمی است. صرف زمان کافی برای پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب برای برند و محصولات شما، می‌تواند باعث تشکیل تجربه‌ای بی‌نظیر و فوق‌العاده برای همه افراد درگیر در این پروژه شود. به‌علاوه، روابط بلندمدت باعث بوجود آمدن وفاداری مشتری به شما می‌شود. مشتریان به‌واسطه چهره‌ای که به آن اعتماد دارند به خدمات شما خو گرفته و عامل تداوم و یک همبستگی‌ خواهند شد که برای رشد و توسعه برند ضروری است.

 

وقتی که تصمیم به استفاده از اینفلوئنسرها در جهت بازاریابی خدمات و محصولات برندتان گرفتید، باید دیدگاه درستی به مخاطب هدفتان داشته باشید. بهترین کار یافتن اینفلوئنسری است که مخاطبان درصد تعامل بالایی با محتواهای او دارند. این تعامل حتی از تعداد دنبال‌کنندگان نیز مهم‌تر است. برای بدست آوردن نتیجه‌ای مطلوب، توصیه می‌شود بودجه خود را به تعدادی مایکرو اینفلوئنسر با میزان تعامل بالا اختصاص دهید، نه اینکه تمام بودجه خود را برای یک یا دو مگا اینفلوئنسر خرج کنید.

بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها بخش مهمی از استراتژی دیجیتال مارکتینگ امروزی است. با همکاری با اینفلوئنسرهای صحیح و مناسب، توجه مخاطبان را جلب کرده و بسیار بیشتر از روش بازاریابی سنتی باعث شناخته‌تر شدن برندتان خواهید شد.

 

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: Forbes

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array