به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، «نوریل روبینی» اقتصاد دادن مشهوری که بحران مالی 2008-2009 را پیش‌بینی کرده و وال استریت به او لقب «دکتر عذاب» داده بود، هشدار داد که بازارهای مالی خطر یک درگیری گسترده در خاورمیانه را دست کم گرفته‌اند.

این اقتصاددان مشهور و استاد دانشگاه نیویورک که به «دکتر عذاب» معروف است، در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: « اکثر بازارهای مالی و سرمایه‌گذاران بر این باورند که اسرائیل چاره‌ای جز رفتن به غزه و از بین بردن حماس ندارد. در واقع سناریوی اصلی بازارها این است که غزه اشغال می‌شود! و درگیری‌ها همچنان محدود خواهد ماند.»

دکتر عذاب تاکید کرد که با این حال سناریوی دیگری نیز وجود دارد، و آن اینکه ایران و لبنان وارد جنگ شده و درگیری‌ها در خاورمیانه شعله‌ور می‌شود.

روبینی تاکید کرد که در صورت بروز سناریوی دوم، عرضه نفت از منطقه خلیج‌فارس مختل می‌شود و جهان با افزایش قیمت نفت مواجه می‌شود که تأثیر اقتصادی آن بسیار زیاد خواهد بود.

این اقتصاددان در ادامه افزود: البته که درگیری گسترده در کل خاورمیانه سناریوی اصلی نیست، اما ریسک آن را هم نباید نادیده گرفت. روبینی همچنین هشدار داد که در صورت بروز سناریوی اخیر ، افزایش قیمت نفت باعث «شوک رکود تورمی» و ایجاد «معضل بزرگی برای بانک‌های مرکزی» خواهد شد.

منبع: rt

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array