به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، محققان کره جنوبی موفق شده‌اند روش جدیدی برای ایجاد طعم واقعی در گوشت‌های آزمایشگاهی موسوم به گوشت کشت شده یا مبتنی بر سلول ابداع کنند. این نوآوری اکنون می‌تواند به عنوان جایگزینی برای گوشت‌های معمولی، فواید تغذیه‌ای و حتی تجربه حسی کاملاً مشابهی را برای انسان به‌ارمغان بیاورد.

این محصول ژله‌ای با پرورش مستقیم سلول‌های حیوانی در آزمایشگاه و بر بستر ساختارهای سه‌بعدی با نام «داربست» رشد می‌کنند. این تکنولوژی می‌تواند علاوه بر کاهش انتشار کربن، نیاز به پرورش حیوانات را نیز از میان بردارد.

ویژگی متمایزکننده گوشت ژله‌ای جدید با نمونه‌های قبلی

گفته می‌شود دانشمندان با کمک این ژله صورتی انواع غذاهای گوشتی مثل کوفته‌های پرورشی و استیک‌های پرینت سه بُعدی را ساخته‌اند. تفاوت این فناوری جدید با نمونه‌های مشابه این است که در شبیه‌سازی‌های قبلی، محصول آزمایشگاهی به‌رغم شباهت زیادی که از نظر بافت با نمونه طبیعی داشتند، عنصر کلیدی “طعم” در آنها نادیده گرفته شده بود.

گوشت ژله ای

اما نتایج مطالعه حاضر که در مجله Nature Communications منتشر شد حاکی از آن است که محصول ژله‌ای جدید کره‌ای‌ها، طعمی شبیه به گوشت کباب شده گاو دارد. ظاهراً دانشمندان کره‌ای برای شبیه‌سازی طعم گوشت‌های طبیعی، طعم ایجاد شده در طی واکنش شیمیایی مایارد را بازسازی کردند. هنگامی این محصول به مدت پنج دقیقه در دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد پخته شود، این عامل فعال شده و طعم طبیعی در فرایند شبیه‌سازی واکنس مایارد آزاد می‌شود.

بر اساس داده‌های سازمان ملل متحد، در نتیجه فعالیت صنایع دامپروری، سالانه ۶.۲ میلیارد تن دی اکسید کربن در جو آزاد می‌شود که حدود ۱۲ درصد از کل انتشارات ناشی از انسان است. این محصول پرورشی می‌تواند در آینده به عنوان یک جایگزین سازگار با محیط زیست معرفی شود.

منبع: 9news

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array