به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  در آستانه برگزاری نمایشگاه کامپیوتکس 2024 (2024 Computex)، اینتل در مراسمی در تایپه، پردازنده‌های جدید خود را با نام رمز لونار لیک (Lunar Lake) معرفی و جزئیات بیشتری در خصوص آن ارائه کرد. هدف اصلی اینتل از معرفی این تراشه‌های جدید، دستیابی به اهداف مختلف، ازجمله کارایی بهتر دستگاه و مهم‌تر از همه، اجرای قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به‌صورت آفلاین عنوان شده است. در واقع، این شرکت به طور خاص تاکید کرده است که قصد دارد با این محصول ثابت کند که بهینه‌سازی مصرف انرژی، مستلزم کنارگذاشتن معماری x86 و استفاده از Arm نیست.

لونار لیک اینتل

مشخصات پردازنده جدید لونار لیک اینتل

پردازنده‌های لونار لیک شامل چهار هسته Lion Cove و چهار هسته E Skymont خواهند بود که علاوه بر بهینه‌سازی مصرف انرژی، وظیفه آنها به ترتیب پردازش‌ کارهای سنگین و انجام کارهای سبک است. طبق اعلام اینتل، در این تراشه‌ها خبری از هایپرتردینگ (Hyperthreading) نخواهد بود چراکه معتقد است باوجود هسته‌های کم‌مصرف، استفاده از هایپرتردینگ در پردازنده‌های لپ‌تاپ توجیح‌پذیر نیست.

حقیقت این است که هایپرتردینگ به عنوان راهی برای خارج کردن دو رشته از یک هسته طراحی شده است، در حالی که CPUها فقط یک هسته داشتند. از زمانی که هسته‌های الکترونیکی با نسل دوازدهم «توسکا لیک» معرفی شدند، نیاز به این فناوری کمتر احساس شد.

اینتل در طراحی سری جدید تراشه‌های خود، بیش از هرچیز بر هسته‌های Skymont متمرکز شده است. امتیاز این هسته، افزایش زمان شارژدهی دستگاه‌هایی است که با استفاده از پردازنده‌های این شرکت ساخته شده‌اند. هسته‌های کم ‌مصرف می‌توانند در یک سری فرکانس‌های خاص، نسبت به هسته‌های پرمصرف، عملکرد بهتری از خود نشان بدهند. به طور معمول، زمانی که Thread Director تشخیص دهد یک پردازش به قدرت بیشتری نیاز دارد، آن را به هسته‌های Lion Cove انتقال خواهد داد. گفته می‌شود اکنون پردازش‌ها روی هسته‌های بهینه‌سازی شده در مقایسه با سری Meteor Lake ، تاحد زیادی بیشتر شده است

لونار لیک اینتل

علاوه بر این، به گفته اینتل، عملکرد گرافیکی یکپارچه Xe2 در پردازنده‌های سری لونار لیک در مقایسه با Meteor Lake تا ۵۰ درصد بهبود یافته است. با توجه به اینکه استفاده از کارت گرافیک مجزا در محصولات غیرگیمینگ تقریباً از بین رفته است، گرافیک یکپارچه باید توان کافی برای تأمین قدرت پردازشی را در برخی نرم‌افزارهای خاص داشته باشد. سری جدید پردازنده‌های اینتل با درنظر گرفتن این واقعیت ساخته شده‌اند.

درست مانند هر تراشه لپ‌تاپ جدیدی که این روزها معرفی می‌شود، لونار لیک نیز به واحد پردازش عصبی (NPU) داخلی مجهز شده است. این واحد از توان پردازشی 48 TOPS پشتیبانی می‌کند و از ۶ موتور عصبی و پهنای باند بهبودیافته برخوردار است.

نکته مهمی که اینتل درباره محصول جدید خود گوشزد کرده است، توانایی اجرای قابلیت‌های مبتنی بر کوپایلوت پلاس مایکروسافت در این تراشه‌ها است. البته ویژگی مذکور هنوز برای معماری x86 توسعه نیافته است و در ابتدا در اختیار لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های اینتل قرار نخواهد گرفت. پشتیبانی از وای‌فای ۷ و بلوتوث ۵.۴ و مجهز شدن به PCIe نسل پنج و تاندربولت ۴ از ویژگی‌های مهم پردازنده‌های جدید اینتل به شمار می‌روند.

از دیگر تغییرات مهم در تراشه‌های لونار لیک، رم مجتمع ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی است که می‌تواند زمینه‌ساز سرعت بیشتر و بهینه‌سازی مصرف انرژی تا ۴۰ درصد باشد. انتظار می‌رود تولیدکنندگان برتر جهان مثل ایسر یا ایسوس لپ‌تاپ‌های مجهز به پردازنده‌های سری لونار لیک را خیلی زود روانه بازار کنند.

منبع: xda-developers

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array