به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  ایلان ماسک، بنیان‌گذار استارتاپ هوش مصنوعی  xAI، دیروز در ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد نسخه بعدی هوش مصنوعی این شرکت یعنی گروک 2 (Grok 2) آگوست امسال (مرداد-شهریور 1403) و نسخه سوم آن (Grok 3) تا پایان سال جاری به بازار عرضه می‌شوند.

ماسک زمانی پرده از تاریخ انتشار نسخه‌های جدید گروک برداشت که «آیدان گومز»، مدیرعامل Cohere با انتشار یک ویدئو در ایکس درباره آموزش بسیاری از مدل‌های هوش مصنوعی بر روی خروجی‌های مدل OpenAI توضیح می‌داد. گومز مدعی شد سرویس هوش مصنوعی Cohere  از آن جهت متفاوت به نظر می‌رسد که این شرکت آموزش مدل خود را با مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) خود انجام نداده است.

توییت ماسک

ماسک نیز ضمن موافقت با این مطلب اذعان داشت که پاک‌کردن مدل‌های زبانی بزرگ از داده‌های آموزشی اینترنت مستلزم صرف وقت و انرژی زیادی است. وی در ادامه خاطرنشان کرد که گروک 2 می‌تواند پیشرفت بزرگی در این زمینه باشد.

ماسک هنوز درباره جزئیات نسخه‌های جدید هوش مصنوعی خود صحبت نکرده است ولی ظاهراً قرار است گروک 3 با 100 هزار تراشه قدرتمند  Nvidia H100 آموزش داده شود که می‌تواند به‌نوبه‌خود تغییرات بزرگی در این صنعت ایجاد کند و به یک نسخه خاص و بی‌نظیر تبدیل شود.

گفتنی است که در حال حاضر نسخه 1.5 (Grok 1.5) هوش مصنوعی گروک در دسترس کاربران قرار دارد که ماه مارس امسال با قابلیت‌های بهبودیافته‌ای عرضه شد. اگرچه این مدل نتوانسته است به لحاظ معیارهایی همچون MMLU MATH  و  GSM8K از رقبای خود بهتر عمل ‌کند، اما در بنچمارک  HumanEval رقیب اصلی یعنی GPT-4  را پشت سر گذاشته است. با این وجود، نبود نسخه رایگان از این چت بات باعث شده است نتواند به اندازه جمینای گوگل یا چت جی پی تی (ChatGPT) شرکت OpenAI به محبوبیت برسد.

منبع: twitter

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array