به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از راشا تودی، هدف ایران تبدیل شدن به سکوی اصلی تجارت گاز منطقه‌ای برای مقابله با تحریم‌های آمریکاست.

جواد اوجی (وزیر نفت ایران) روز چهارشنبه (17 خرداد) اعلام کرد: ایران با شرکای تجاری خود و اتحادیه اوراسیا برای تبدیل شدن به هاب گازی منطقه همکاری می‌کند. این اقدام بخشی از تلاش‌های ایران برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و ارتقای جایگاه خود در بازار جهانی انرژی است. ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است که با وجود تحریم‌های آمریکا، بیشتر انرژی خود را به بازارهای آسیایی می‌فروشد.

اوجی با تاکید بر اینکه شرایط رسیدن به این هدف برای ایران مهیا شده است، گفت: با داشتن 33 تریلیون متر مکعب ذخایر گازی و به لطف همکاری ترکمنستان، روسیه و قطر در تلاش هستیم تا به هاب انرژی تبدیل شویم.

همکاری گازی ایران با کشورهای همسایه

این موضوع در حالی مطرح شده است که تهران خرید انرژی از همسایه خود ترکمنستان را افزایش داده است و ظرفیت واردات روزانه بین 40 تا 50 میلیون متر مکعب گاز را دارد. از سوی دیگر، ایران همکاری‌ با روسیه را در بخش انرژی افزایش داده است که می‌تواند به اهداف کشور در تبدیل شدن به هاب انرژی کمک کند. دو کشور سرمایه‌گذاری مشترکی در زمینه اکتشاف و تولید، قراردادهای مبادله فناوری و قراردادی برای ساخت مشترک خطوط لوله نفت از ایران به عمان و پاکستان دارند. ماه گذشته، تهران و مسکو دو قرارداد همکاری بزرگ و هشت یادداشت تفاهم را امضا کردند که همه چیز از انرژی و فناوری تا ایجاد بازار مشترک را پوشش می‌دهد.

گاز

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نیز اخیراً فاش کرد که دو طرف در حال گفتگو در مورد ایجاد یک پلتفرم تجارت الکترونیکی گاز در جنوب ایران هستند. به گفته نواک، روسیه و ایران به گسترش همکاری‌های انرژی ادامه داده‌اند و گازپروم روسیه در حال بررسی توسعه مشترک میدان‌های کیش و پارس شمالی با ایران و به دنبال آن پروژه مایع‌سازی گاز و عرضه آن به بازارهای جهانی است.

برای مشاهده آخرین اخبار اقتصادی کلیک کنید.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

نویسنده: لیلا درخشان

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: www.rt.com

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array