به گزارش ایران دکونومی، محمدرضا عالیان دبیر کنگره زیست‌بوم موبایل، میانگین جایگاه ایران در اقتصاد دیجیتال را ۱۵درصد و در کشورهای پیشرو بین ۲۵ تا ۳۰ درصد ذکر کرد. وی جایگاه ایران را کمتر از میانگین سهم جهانی و حتی برخی از کشورهای همسایه دانست.

در جلسه‌ای که جهت معرفی زیست بوم موبایل ایران، برگزار شد، محمدرضا عالیان، دبیر کنگره زیست بوم موبایل در خصوص دانش در حوزه فناوری کشور گفت: «زمانی که در ایران مدل استارتاپی را راه‌اندازی کردیم خیلی از کشورها با این موضوع آشنا نبودند، اما به‌مرور به دلیل نبود برنامه و سیاست‌های غلط، اهداف اکوسیستم محقق و عملی نشد.»

به گفته وی، اکوسیستم نوآوری در کشور از بین‌ نرفته و تبدیل به موبایل شده است که به شکل دیگری به ایده‌پردازی بپردازد.

عالیان در مورد مشوق‌های شرکت‌کنندگان این زیست‌بوم توضیح داد: «تخصیص ارز، افزایش ستاره‌‌های اینماد، اعطای تسهیلات بانکی، کمک به بازاریابی محصولات، معافیت گمرکی، اعطای تسهیلات مالی و سرمایه‌گذاری و غیره از مواردی است که به شرکت‌کنندگان اعطا می‌شود.»

اقتصاد دیجیتال

امیرحسین اسدی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره موبایل درباره غیرمرتبط بودن قوانین در کسب‌وکارها گفت: «بخش خصوصی، مجلس، وزارت‌خانه‌ها در قانون‌گذاری با یکدیگر مرتبط نیستند و سبب می‌شود توسعه وجود نداشته باشد. آینده ارتباطات و جهان هستی موبایل است. مخاطب‌شناسی بسیار مهم است. وقتی بازار را نشناسیم نمی‌توانیم اکوسیستم درست ایجاد کنیم. فرهنگ‌سازی یکی از اصلی‌ترین اضلاع زیست بوم است. کنگره موبایل قرار است به شکل‌گیری اکوسیستم کمک کند.»

سعید رسول‌اف، رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان نرم‌افزار تلفن همراه نیز توضیح داد: «ما در این زیست بوم سعی کردیم از لایه سخت‌افزار تا سیستم عامل به برنامه‌ریزی برای فعالان این اکوسیستم بپردازیم. در حوزه اپلیکیشن‌ها توانستیم نیازهای کاربران را تامین کنیم و ذی‌نفعان که در بخش حاکمیت و رگولاتورها فعالیت می‌کردند را گردهم درآوریم. بخش اصلی این زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال، سلامت، کشاورزی، گردشگری، خدمات و اپراتورها، اپ‌استورها، بازاریابی دیجیتال، خدمات مالی، فین‌تک‌ها، لجستیک و حمل‌ونقل، صادرات و غیره است.»

او ادامه داد: «نمایشگاه زیست‌بوم، پنل تخصصی، چالش‌های استارتاپی، رویداد شتابدهی و سرمایه‌گذاری، بازی‌های موبایلی، مسابقات مهارت برای موبایل و برنامه‌سازی موبایل و غیره از بخش‌های مختلف این زیست بوم است که در اسفند امسال در مکان ایران‌مال برگزار می‌شود.»

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array