به گزارش ایران دکونومی، آمارهای جدید مؤسسه تحقیقات آماری استاتیستا (Statista) نشان می‌دهد که بهای محدودیت اینترنت برای ایران در سال گذشته میلادی ۷۷۳ میلیون دلار بوده است تا به این ترتیب ایران جایگاه دومین کشور جهان از این نظر را به خودش اختصاص بدهد.

خسارت به 72 میلیون ایرانی به دنبال اعمال فیلترینگ اینترنت

سال 2022 از نظر میزان محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده در کشورهای جهان و البته هزینه اقتصادی ناشی از آنها، تقویم تاریکی را پشت سر گذاشته است. در این میان اما روسیه با ضرر 6/ 21 میلیارد دلاری ناشی از فیلترینگ در سال 2022، جایگاه اول را در جهان به خود‌ اختصاص داده است. بعد از روسیه، ایران دومین کشور جهان از نظر میزان ضررهای اقتصادی ناشی از محدودیت‌های اینترنتی در سال 2022 بوده است. بر اساس داده‌های استاتیستا، محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده که بعد از شروع اعتراضات به حداکثر رسیدند، خسارت مالی 773 میلیون دلاری را به ایران تحمیل کرده و البته باعث شدند که 9/ 71 میلیون نفر و حدود 81 درصد از کل جمعیت کشور تحت تاثیر این زیان‌های اقتصادی قرار بگیرند. این در حالی است که از نظر تعداد و میزان محدودیت‌های اینترنتی نیز کشور ما، جایگاه دوم جهان در سال گذشته میلادی را به خودش اختصاص داده است. بر اساس گزارش سرف‌شارک، قلمرو جامو و کشمیر که منطقه مورد مناقشه هندوستان و پاکستان است، بیشترین تعداد محدودیت‌های اینترنتی در سال 2022 را داشته و بعد از آن ایران دومین جایگاه جهان در این سال را به خود‌ اختصاص داده است. این در حالی است که در فهرست اخیر استاتیستا از 10 کشور برتر جهان از نظر ضررهای اقتصادی ناشی از محدودیت‌های اینترنتی، هندوستان با هزینه 184 میلیون دلاری برای محدودسازی اینترنت در جایگاه ششم قرار دارد. این آمارها نشان می‌دهند که چیزی کمتر از 9 درصد از کل جمعیت هندوستان از تبعات اقتصادی این محدودیت‌های اینترنتی متضرر شده‌اند.

بعد از روسیه و ایران، سومین کشور جهان از نظر هزینه‌های اقتصادی ناشی از مسدودسازی‌های اینترنتی، قزاقستان است و بعد از آن به ترتیب کشورهای میانمار، ازبکستان، هندوستان، اتیوپی و نیجریه در رتبه‌بندی کشورهایی قرار گرفته‌اند که بیشترین ضرر اقتصادی ناشی از محدودیت‌های اینترنتی را متحمل شده‌اند.

با این تفاسیر آیا فیلترینگ رفع خواهد شد؟

با تمام این آمارها اما داستان اختلالات و محدودیت‌های اینترنتی در ایران به تکرار رسیده و دسترسی به اینترنت آزاد و با کیفیت برای کاربران به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است. این در حالی است که همچنان اطلاع‌‌رسانی دقیق و شفافی درباره زمان پایان محدودیت‌های اینترنتی و البته اختلالات مکرر در شبکه اینترنت داخلی هم انجام نمی‌شود.

اضافه شدن وی‌پی‌ان به سبد خرید خانواده‌های ایرانی

حدود شش ماه از زندگی کاربران ایرانی زیر سایه فیلترینگ و محدودیت اینترنت می‌گذرد، این روند در کنار اتلاف وقت و صرف انرژی بسیار باعث شده تا ۸۲ درصد از مردم ایران تحت تأثیر ضررهای اقتصادی، آثار و تبعات ناشی از فیلترینگ قرار بگیرند. تبعات فیلترینگ اینترنت بسیار است؛ از آسیب به کسب‌وکارها که البته به حذف بسیاری از آنها نیز منجر می‌شود گرفته تا تعدیل نیروها و از بین رفتن بسیاری از مشاغل وابسته به بازاریابی دیجیتال… با این اوصاف همچنان هیچ چشم‌اندازی برای رفع این محدودیت‌ها وجود ندارد.

 

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array