به گزارش ایران دکونومی، در چند سال اخیر به‌خصوص بعد از همه‌گیری کرونا آموزش‌های آنلاین رونق گرفتند و افراد به استفاده از آموزش‌های آنلاین تمایل بیشتری دارند. این اواخر قطعی و اختلالات اینترنتی این سبک از آموزش را با چالش همراه کرده است. مهرداد توکلی مدیرعامل مجموعه ابرکلاس از دغدغه‌ها و چالش‌های آموزش آنلاین در پایگاه خبری ایران دکونومی می‌گوید.

با توجه به قطعی و اختلالات گسترده اینترنتی در چند ماه اخیر، ابرکلاس به عنوان یک مجموعه وابسته به اینترنت با چه چالش‌هایی روبه‌رو شد؟

چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم مثلاً در آماده‌سازی بستر آنلاین و آفلاین، ارائه سیستم LMS به مشکل خوردیم. بعضی سرویس‌ها داخل و بعضی از سرویس‌ها خارج از ایران بود که دچار اختلال شدند؛ تقریباً 3 ماه با مشکلات دست‌وپنجه نرم کنیم تا بتوانیم خود را با شرایط موجود وفق دهیم و سرویس‌ها را به‌صورت پایدار ارائه دهیم.

فعلاً شرایط سرویس‌های داخلی کیفیت خوبی دارند اما در ارائه سرویس‌های خارج از ایران همچنان مشکل داریم.

برای این مشکلات به راهکاری هم رسیده‌اید؟

هنوز به راهکار خاصی نرسیده‌ایم البته راهکارهایی را انجام داده‌ایم اما نتیجه‌ای نداشته است. باید در نظر بگیریم که حل برخی از مشکلات دست ما نیست. ما سرویس ابری هستیم و به‌صورت ابری هم دریافت می‌کنیم. سرویس‌دهنده‌های ابری هم گاهی برای ارائه سرویس به خارج از ایران اختلال دارند، سعی کردیم که برخی از مشکلات را رفع کنیم اما هنوز درصدی مشکل هست. یکی از راهکارهایی که پیش گرفتیم تغییر سرویس‌دهنده ابری، نوع سرویس‌ها.

چالش‌های پشت صحنه را معمولاً دانشجو و دانش‌پذیر متوجه نمی‌شد. با مشکلات عجیبی رو‌به‌رو شدیم، مثلاً گاهی شروع یک کار بود و تعداد زیادی دانش‌پذیر آماده انجام کاری بودند و ما با یک اختلال زیرساختی مواجه می‌شدیم. در این شرایط اطلاع‌رسانی انجام می‌دادیم و برای حل مشکل چاره‌ای جز استفاده از سرویس‌دهندۀ خارجی وجود نداشت؛ چون گاهی پیش می‌آمد که تمامی سرویس‌دهنده‌های داخلی که در دیتاسنترهای ایران قرار دارند، دچار مشکل می‌شدند.

ما در ابرکلاس سرویس‌دهندۀ داخلی و خارجی استفاده می‌کنیم و 2 هزینه می‌پردازیم تا سرویس‌های پایداری داشته باشیم.

بنابراین شما در سال گذشته فعالیتی جهت توسعه نداشتید و هدف پایدار کردن سرویس‌ها بوده است؟

دقیقاً، برنامه برای توسعه داشتیم اما هدف اول ما پایداری است. در سال 1402 تصمیم داریم که برنامه‌های توسعه را پیش ببریم.

در معرکه اینوتکس 2023 شما ارائه داشتید؛ تجربه ارائه در معرکه چطور بود؟

در معرکه مختصر راجع‌به ساختار ابری، استارتاپ ابرکلاس صحبت کردم. ابرکلاس، استارتاپ، مجموعه آموزشی و فعال در حوزۀ IT است. پیش آمده که ابرکلاس را مجموعه‌های دیگر مقایسه کنند، این قیاس اشتباه است چراکه سرویس ابرکلاس منحصربه‌فرد است و مشابه آن در داخل کشور وجود ندارد. سعی کردم که در معرکه ویژگی‌های خاص ابرکلاس را معرفی و تفاوت آن را با وب‌سایت‌ها و مجموعه‌های دیگر مقایسه کنیم.

نقدی به نمایشگاه اینوتکس که هدف آن معرفی طرح‌های نوآور است، دارید؟

به نظرم اینوتکس چه به لحاظ برگزاری و چه به لحاظ شرکت‌کننده‌ها می‌توانست با کیفیت بهتری برگزار شود. اکوسیستم استارتاپی در ایران سیر نزولی دارد و نسبت به 2 دوره قبل موقعیت جذابی نداشت اما برگزاری آن و معرفی شرکت‌هایی که در ایران هنوز در سرویس می‌دهند و به فکر نوآوری و رشد هستند باعث دلگرمی است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array