به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، دو کمپانی اپل و مایکروسافت در تلاش هستند تا از قرارگیری دو پلتفرم iMessage و موتور جستجوی Bing در لیست نظارت اتحادیه اروپا جلوگیری کنند.

تشدید نظارت اتحادیه اروپا بر فعالیت دیجیتالی کمپانی‌ها

قرار است به‌زودی و در روز چهارشنبه لیست جامعی از سرویس‌هایی که در برنامه نظارتی اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند؛ منتشر شود. به همین منظور، مایکروسافت و اپل تمام تمرکز خود را به خارج کردن دو پلتفرم موتور جستجوی Bing و پیام‌رسان iMessage از این لیست اختصاص داده‌اند.

به گزارش روزنامه Financial Times، هر دوی این کمپانی‌ها به‌صورت جداگانه و خصوصی در حال برگزاری مذاکرات مربوطه هستند. این دو کمپانی تکنولوژی ادعا کرده‌اند که سرویس‌های iMessage و Bing به‌ اندازه‌ای بزرگ و یا قدرتمند نیستند که شامل قوانین دیجیتالی DMA (Digital Markets Act – لایحه بازارهای دیجیتالی) شوند.
تدوین این لایحه قرار است بستر مناسبی را برای رقابت عادلانه و منصفانه میان کمپانی‌ها و پلتفرم‌ها ایجاد کند.

کمیته اتحادیه اروپا قرار است در روز چهارشنبه، 6 سپتامبر (15 شهریور) لیست کاملی از سرویس‌های دیجیتالی و کمپانی‌های ارائه‌دهنده آنها که باید از این لایحه پیروی کنند؛ منتشر کند.
این کمپانی‌های قدرتمند و پرنفوذ قرار است براساس فاکتورهایی مانند درآمد کل و تعداد مخاطبینشان، چارچوب‌های خاصی را برای رقابت عادلانه با دیگر رقبا رعایت کنند.

پیش‌بینی می‌شود که اپل و مایکروسافت، در کنار آمازون، Alphabet (کمپانی مادر گوگل)، متا، ByteDance (ارائه‌دهنده تیک‌تاک) و سامسونگ، در این لیست حضور داشته باشند. اما این کمیته نظارتی اتحادیه اروپاست که تعیین می‌کند کدام بخش از امپراتوری این کمپانی‌های عظیم باید تحت پوشش لایحه DMA قرار بگیرد.
پس از اعلام لیست نهایی اتحادیه اروپا، این کمپانی‌ها تا مارچ 2024، یعنی تقریباً 6 ماه زمان خواهند داشت که از قوانین لایحه بازارهای دیجیتالی پیروی کرده و سرویس‌های خود را با آن تطبیق دهند.

اتحادیه اروپا

چشم‌پوشی از موتور جستجوی Bing و پیام‌رسان iMessage

براساس گزارش روزنامه The Financial Times، بعید به‌نظر می‌رسد که کمپانی مایکروسافت در برابر خاصیت “دربانی” پلتفرم ویندوز خود ادعایی داشته باشد و برای حذف نام این سرویس عظیم از لیست اتحادیه اروپا تلاشی کند.
براساس باور اتحادیه اروپا، واژه “دربان” به پلتفرم‌هایی اطلاق می‌شود که با ایجاد شرایطی دشوار، محدود کردن دسترسی و کنترل کردن منابع، امکان رقابت را برای سرویس‌های مشابه بسیار سخت و حتی غیرممکن می‌سازند.

اما مایکروسافت درباره موتور جستجوی Bing خود چنین باوری ندارد. به گفته این کمپانی، سهم موتور جستجوی Bing از بازار در برابر سهم برترین موتور جستجوی جهان، گوگل، از بازار بسیار محدود و ناچیز است و به همین دلیل ملزم به پیروی از لایحه DMA نمی‌باشد.

از طرفی، کمپانی اپل با طرز فکری مشابه باور دارد که نیازی به گنجاندن پلتفرم پیام‌رسان iMessage در لیست اتحادیه اروپا نمی‌باشد.
اپل مدتی است که در تلاش است تا براساس قوانین اتحادیه اروپا، راه را برای حضور فروشگاه‌های اپلیکیشن‌ متفرقه در سیستم‌عامل iOS هموار کرده و دسترسی به آنها را در محصولات خود امکان‌پذیر سازد.


اما در حال حاضر، این کمپانی مدعی شده که پلتفرم پیام‌رسان iMessage واجد شرایط حضور در این لیست نیست. اپل اظهار کرده که این اپ ماهانه بیش از 45 میلیون کاربر فعال ندارد و در نتیجه نباید با پلتفرم‌های پیام‌رسان دیگر وارد رقابت شود. با اینکه اپل عدد دقیقی از کاربران این پلتفرم اعلام نکرده است؛ اما کارشناسان تخمین زده‌اند که پیام‌رسان iMessage بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد!

لایحه DMA بخشی از قوانین جدید اتحادیه اروپا برای ایجاد نظارت بر فعالیت‌ و قدرت کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی دنیاست. لایحه بازارهای دیجیتالی که ماه گذشته تصویب شد، قرار است بر نحوه مدیریت داده‌های شخصی کاربران توسط این سرویس‌ها تمرکز داشته باشد.

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array