به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی بزرگ اپل بالاخره ناچار شد اجازه سایدلودینگ اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل انحصاری iOS را صادر کند و به‌زودی امکان دانلود و نصب این برنامه‌ها از اپ‌استورهای واسطه برای کاربران اروپایی میسر خواهد شد.
اپل که بارها به انحصارطلبی متهم شده است؛ درنهایت مجبور شد برای پیروی از قوانین DMA اتحادیه اروپا این تغییرات را بپذیرد و دانلود برنامه‌ها از فروشگاه‌هایی جز اپ‌استور را نیز ممکن سازد.

البته اقدامات این کمپانی مثل همیشه فارغ از جنجال و دردسر نبوده‌اند و خیل عظیمی از توسعه‌دهندگان اپل را بابت شرایط غیرمنصفانه و “اخاذی” محکوم کرده‌اند!

اپ استور

تغییرات بزرگی در انتظار اپ‌استور هستند

اکوسیستم اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند آیفون به‌زودی دستخوش تغییرات بسیار بزرگی خواهد شد. این اولین تغییر بنیادین از زمان راه‌اندازی و آغاز به‌کار فروشگاه اپلیکیشن اپ‌استور از سال 2008 تاکنون است. اپل اخیراً شرایط جدید را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اختصاصی سیستم‌عامل iOS برای ارائه قابلیت سایدلودینگ را منتشر کرده است. به گفته این کمپانی، این شرایط مستقیماً در راستای مطابقت با قانون بازارهای دیجیتال تصویب‌شده توسط اتحادیه اروپاست. قانون DMA به‌زودی و حدود دو ماه دیگر (مارچ 2024) رسماً اجرایی خواهد شد.

اصلی‌ترین خبر این است که فروشگاه‌های اپلیکیشن واسطه و متفرقه به‌زودی اجازه ارائه اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل iOS به کاربران را خواهند داشت. این تغییرات با انتشار آپدیت iOS 17.4 در ماه مارچ اجرایی خواهند شد و رسماً سلطه فروشگاه اپ‌استور به‌عنوان تنها مرجع و توزیع‌کننده اپلیکیشن‌های اختصاصی آیفون را درهم خواهد شکست!

سایدلودینگ اپل

راهکار اپل برای سایدلودینگ اپلیکیشن‌ها چیست؟

به گفته کمپانی اپل، کاربران اروپایی که از آپدیت سیستم‌عامل iOS 17.4 استفاده می‌کنند؛ می‌توانند با مراجعه به وبسایت اصلی “ارائه‌دهندگان و فروشگاه‌های اپلیکیشن”، اپلیکیشن مربوطه را برای استفاده در محیط آیفون دانلود کنند.
این فروشگاه‌های واسطه برای پیوستن به این حرکت بزرگ و ارائه قابلیت سایدلودینگ، باید فرایند دریافت تأییدیه رسمی اپل را پشت‌سر گذاشته و سپس در لیست مجاز این کمپانی قرار بگیرند. پس از دانلود و نصب این “فروشگاه اپلیکیشن متفرقه”، کاربران باید به‌صورت ویژه اجازه دسترسی و دانلود اپلیکیشن‌ها را برای آن صادر کنند.

پس از اینکه این فروشگاه اپلیکیشن متفرقه مورد تأیید قرار گرفت و در گوشی آیفون نصب شد، کاربران می‌توانند اپ‌های دلخواه خود را (حتی اپلیکیشن‌هایی که مورد تأیید سیاست‌های اپ‌استور نیستند!) را دانلود و نصب کنند. کاربران حتی حق این را دارند که این فروشگاه اپلیکیشن متفرقه را به‌عنوان فروشگاه اصلی و پیش‌فرض آیفون خود جایگزین اپ‌استور کنند و بدین‌ترتیب رسماً سایدلودینگ اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل iOS امکان‌پذیر خواهد شد.

همچنین توسعه‌دهندگان می‌توانند از میان استفاده از “راهکارهای پرداختی و درون‌برنامه‌ای انحصاری اپل” و یا ایجاد و ادغام “راهکارهای پرداختی واسطه” نیز انتخاب کنند. در صورت انتخاب دومین روش، نیازی به پرداخت کارمزد اضافه به اپل نخواهد بود اما در صورت انتخاب راهکارهای پرداختی اپل برای استفاده در محیط فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه، توسعه‌دهندگان ملزم به پرداخت 3% کارمزد بیشتر به این کمپانی هستند!

در ادامه، این غول تکنولوژی همچنان قصد دارد نظارت دقیق و نزدیکی به روند توزیع و تأیید اپلیکیشن‌های توسعه‌داده شده برای iOS داشته باشد. تمام اپلیکیشن‌ها باید توسط اپل به‌صورت رسمی “مجاز” شناخته شوند و پس از عبور از سیستم‌های انحصاری این کمپانی در فروشگاه‌های متفرقه برای سایدلودینگ در دسترس کاربران قرار بگیرند.
توسعه‌دهندگان همچنان مانند گذشته مجاز به ارائه و توزیع تنها یک نسخه واحد از اپلیکیشن خود در فروشگاه‌های مختلف هستند و هنوز باید قوانین پایه و بنیادین (مانند بررسی برای عدم وجود بدافزار) را رعایت کنند.

آیفون

بهای سنگین سایدلودینگ اپلیکیشن‌ها در آیفون

از این به‌بعد، ممکن است توسعه‌دهندگان (در مناطق تحت‌پوشش اتحادیه اروپا) حتی نیازی به پرداخت هیچ‌گونه کارمزدی به کمپانی اپل نداشته باشند. البته این مسئله مستقیماً وابسته به نحوه توزیع اپلیکیشن‌ها توسط خود آنها و استفاده از شرایط سایدلودینگ دارد.
اپل قصد دارد ساختار سیستم دریافت کارمزد را هم در اپ‌استور و هم در فروشگاه‌های اپلیکیشن متفرقه کمی تغییر دهد. توسعه‌دهندگان یا می‌توانند با این شرایط جدید موافقت کنند و یا مانند گذشته از روش‌های قبلیِ موجود اپل استفاده کنند و برنامه‌های خود را تنها از طریق اپ‌استور در اختیار کاربران قرار دهند.

براساس این شرایط جدید، اپلیکیشن‌هایی که از طریق اپ‌استور و یک سیستم پرداختی جایگزین (و نه سیستم انحصاری اپل) منتشر می‌شوند؛ ملزم به پرداخت 17% کارمزد به‌جای 30% کارمزد هستند. هر اپلیکیشنی که واجد شرایط حضور در “سیستم کسب‌وکارهای کوچک اپل” باشد؛ تنها 10% کارمزد پرداخت خواهد کرد. 3% کارمزد اضافه‌ای که در بالاتر به آن اشاره کردیم، برای توسعه‌دهندگانی که قصد استفاده از سیستم‌های پرداختی خودِ اپل را دارند.

پیش‌بینی می‌شد که این محدودیت‌ها و هزینه‌های درنظر گرفته شده توسط کمپانی اپل تنش‌های پیشین توسعه‌دهندگان را دوباره برانگیزد و قابلیت سایدلودینگ در عین موردانتظار بودن، منجر به بروز اعتراضات بیشتری شود، که البته در نهایت همینطور هم شد. برخی از توسعه‌دهندگان انتظار داشتند که قانون DMA اتحادیه اروپا به آنها این آزادیِ عمل را بدهد که اپلیکیشن‌های خود را بدون محدودیت‌ها و کارمزدهای تعیین‌شده توسط اپل به کاربران و مشتریان عرضه کنند.

سایدلودینگ

معرفی یک کارمزد جدید توسط اپل

کمپانی اپل در ادامه معرفی تغییرات پیش‌رو برای قابلیت سایدلودینگ و اعلام کارمزدهای جدید، از یک کارمزد جدید به نام “Core Technology Fee” نیز رونمایی کرده است. به گفته این غول تکنولوژی، این نوع کارمزد منحصراً مخصوص اپلیکیشن‌های خاص و محبوب کاربران می‌باشد.

چارچوب‌های کارمزد Core Technology Fee توسعه‌دهندگان را موظف می‌کند که در ازای هر نصب از اپلیکیشن‌های واجد شرایط به کمپانی اپل مبلغ معینی پول پرداخت کنند. این کارمزد جدید شامل پرداخت 0.5 یورو برای نصب سالیانه می‌باشد. البته شایان ذکر است که کارمزد Core Technology Fee فقط زمانی قابل دریافت است که تعداد نصب سالانه اپ‌ها در بازار نواحی اروپایی از مرز یک میلیون نصب عبور کرده باشد. به پیش‌بینی اپل تنها کمتر از 1% از توسعه‌دهندگان ممکن است ملزم به پرداخت این نوع کارمزد شوند و در مورد باقی 99% توسعه‌دهندگان، شرایط بازار به‌گونه‌ای نیست که مجبور به پرداخت چنین کمیسیونی شوند.

این طرح پیشنهادی اپل تا این لحظه با انتقادات و اعتراضات بسیار زیادی روبه‌رو شده و توسعه‌دهندگان اعتقاد دارند این کارمزد جدید و غیرمنطقی ممکن است در نهایت منجر به ورشکست شدن سازندگان اپلیکیشن‌های رایگان شود! بسیاری از ارائه‌دهندگان اپلیکیشن‌های مختلف و توسعه‌دهندگان در برابر برنامه‌های جدید اپل برای رعایت قانون DMA عملی کردن قابلیت سایدلودینگ زبان به اعتراض گشوده‌اند و باور دارند که رویکرد این کمپانی نه‌تنها “غیرقانونی” است، بلکه “توهین بی‌شرمانه‌ای به اتحادیه اروپا و میلیون‌ها کاربران اروپایی نیز می‌باشد”.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array