به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، ادعای اخیر نشریه Proof News مبنی بر آموزش مدل‌های هوش مصنوعی برخی شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله اپل، انویدیا، سیلزفورس و آنتروپیک با استفاده از یک دیتاست حاوی زیرنویس فیلم‌های یوتیوب، جنجال زیادی در فضای فناوری به پا کرد.

این نشریه در گزارش خود مدعی شد مجموعه داده‌ای به نام زیرنویس‌های یوتیوب (YouTube Subtitles) که توسط شرکت غیرانتفاعی EleutherAI ساخته شده است، حاوی زیرنویس‌هایی از بیش از 170000 کانال یوتیوب، از جمله یوتیوبرهای محبوبی مانند متر بیست (Mr. Beast) با صدها میلیون دنبال‌کننده بوده است. هرچند در این گزارش شرکت‌های فناوری به طور کلی به بهره‌برداری غیرمجاز از این داده‌ها متهم شدند، ولی انگشت اتهام به طور خاص به سمت مدل‌های OpenELM اپل گرفته شده بود.

واکنش اپل به ادعای Proof News

اکنون اپل نسبت به این ادعا واکنش نشان داده و تأیید کرده است که مدل OpenELM در اپل اینتلیجنس (Apple Intelligence) یا سایر ویژگی‌های یادگیری ماشینی یا هوش مصنوعی این شرکت استفاده نمی‌شود. به عبارت دیگر، پایگاه داده زیرنویس‌های یوتیوب برای تقویت ویژگی‌های هوش مصنوعی این شرکت کاربرد ندارد.

اپل یوتیوب

لازم به ذکر است که OpenELM مجموعه‌ای از مدل‌های منبع باز است که در اوایل سال جاری منتشر شد. این شرکت OpenELM را به عنوان “یک مدل زبانی باز پیشرفته” توصیف می‌کند که برای “توانمندسازی و تقویت جامعه تحقیقاتی منتشر شده است و راه را برای تلاش‌های تحقیقاتی منبع باز در آینده هموار می‌کند.” OpenELM از طریق منابع مختلف، از جمله وبسایت تحقیقاتی یادگیری ماشین این غول فناوری، قابل دسترسی است.

این شرکت قبلاً توضیح داده بود که از «اطلاعات شخصی و خصوصی یا تعاملات کاربران، برای آموزش مدل‌های پایه» و درنتیجه آموزش مدل‌های هوشمند اپل استفاده نمی‌کند. هرچند «داده‌های دارای مجوز» و داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط خزنده‌ وب (crawler) شرکت به این منظور کاربرد دارند، مگر اینکه وب‌سایت‌ها به طور خاص از اپل خواسته باشند این کار را انجام ندهد.

از سوی دیگر، اپل اینتلیجنس (Apple Intelligence) مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوش مصنوعی است که در سیستم عامل iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia ساخته شده است و قرار است اواخر امسال به طور عمومی عرضه شود.

منبع: neowin

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array