به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بنیان‌گذاران اینستاگرام تصمیم گرفته‌اند اپلیکیشن Artifact خود را برای همیشه تعطیل کنند.

این استارتاپ در روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد پس از یک‌سال فعالیت به عملیات کاری خود پایان دهد. به گفته بنیان‌گذاران اپلیکیشن Artifact، شانس موفقیت و رقابت در این بازار به‌اندازه‌ای بزرگ نیست که ارزش سرمایه‌گذاریِ بیش از این را داشته باشد.

عمر یک‌ساله Artifact به پایان رسید

استارتاپ Artifact که توسط بنیان‌گذاران اینستاگرام راه‌اندازی شده، ارائه‌دهنده خدمات خبری به‌کمک ابزارهای هوش مصنوعی بود.
این اپلیکیشن اخبار موردعلاقه را به کمک ابزارهای هوش مصنوعی جمع‌آوری کرده و به مخاطبان ارائه می‌داد.
همچنین، این پلتفرم قادر بود کاربردهایی از جمله خلاصه‌نویسی اخبار، بازنویسی اخبار بدون گول زدن مخاطب (clickbait) و ارائه نکات مهم مقالات خبری را ارائه دهد.

با این حال، تغییرات پی‌درپی و سردرگم در روند کاری اپلیکیشن Artifact، باعث شد که این پلتفرم از هدف اصلی خود (رقابت با پلتفرم‌های خبری مانند Apple News) به‌شدت فاصله گرفته و به‌نحوی به جایگزینی برای توییتر (X فعلی) تبدیل شود. اما فعالیت در این حوزه، آن هم با حضور خودِ توییتر و البته رقبای جدیدتری مانند Threads یا Bluesky و Mastadon برای این اپلیکیشن خبری/هوش مصنوعی غیرممکن به‌نظر می‌رسید.

بنیان‌گذاران شبکه اجتماعی اینستاگرام، کوین سیستروم و مایک کرایگر، در تصمیمی دوطرفه تصمیم گرفته‌اند به عمر این اپلیکیشن پایان بدهند. سیستروم با انتشار بیانیه‌ای در این باره نوشته است: “معمولاً استارتاپ‌های نوپا از رویارویی با شرایط واقعی رقابت در بازار سر باز می‌زنند. اما در نهایت، به‌تعویق ننداختن این تصمیم دشوار به نفع همه اعضای تیم خواهد بود”.

به گفته او،  تیم هشت‌نفره‌ توسعه‌دهنده این اپلیکیشن در آینده به راه‌ خود ادامه خواهند داد و دیگر وقتی برای بهبود و یا توسعه Artifact اختصاص نخواهند داد. سیستروم باور دارد حتی با وجود تعطیلی این اپلیکیشن، ایده اولیه Artifact به زندگی خود ادامه خواهد داد و احتمالاً در آینده شاهد بهره‌گیری استارتاپ‌های دیگری از این ایده خواهیم بود. به عقیده او، دو مورد “اخبار و اطلاعات” بسترهایی حیاتی برای سرمایه‌گذاری استارتاپ‌ها هستند.

بنیان‌گذاران اینستاگرام و Artifact
سیستروم و کرایگر – بنیان‌گذاران اینستاگرام و Artifact

آیا Artifact محکوم به شکست بود؟

سیستروم در ادامه به این مسئله پرداخت که همیشه از خلق و توسعه ایده‌های نو استقبال کرده و در آینده نیز استقبال خواهد کرد. خصوصاً در حوزه پرطرفدار و فراگیری مانند هوش مصنوعی در سطح روزانه زندگی میلیون‌ها نفر را دستخوش پیشرفت‌های خود کرده است.

اما در هرصورت به گفته این استارتاپ؛

“ظرفیت و فرصت بازار اپلیکیشن Artifact به‌اندازه‌ای بزرگ نیست که سرمایه‌گذاری مستمر در آن را تضمین کند”.

در جهت فراهم کردن زمان کافی برای پروسه پذیرش و جابه‌جایی کاربران، اپلیکیشن Artifact در ابتدا کار خود را با غیرفعال کردن برخی ویژگی‌ها مانند ایجاد پست جدید و نظر گذاشتن آغاز خواهد کرد. پست‌های خبری منتشرشده فعلی تا اطلاع‌ثانوی در دسترس خواهند بود و این استارتاپ تا انتهای ماه فوریه 2024 به‌کلی تعطیل خواهد شد.

تعطیلی اپلیکیشن خبری/هوش مصنوعی Artifact درست همزمان با بالا گرفتن رقابت دیگر پلتفرم‌های متنی با شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) می‌باشد. این اپلیکیشن که تلاش می‌کرد مانند رقیب اصلی خود، پلتفرم X، از اختصاص دادن 100% تمرکزخود بر اخبار جلوگیری کند؛ قابلیتی برای به‌اشتراک‌گذاری مطالب جالب در وب نیز در اختیار کاربران قرار داده بود.

اصلی‌ترین دلیلی که می‌توان برای تعطیلی این اپلیکیشن به‌حساب آورد؛ “عدم تعریف دقیق کاربرد و نقش Artifact در زندگی کاربران” است. این پلتفرم توسعه‌داده شده توسط بنیان‌گذاران اینستاگرام، در عین نوآور بودن ضعف‌های خاص خودش را نیز داشت. گاهی کاربران نمی‌توانستند تشخیص دهند هنگام تعامل با Artifact دقیقاً با چه نوع اپلیکیشنی طرف هستند. معلوم نبود که آیا این اپلیکیشن یک پلتفرم مکالمه‌محور و متنی مانند X (توییتر سابق) است؛ یا رقیبی برای پلتفرم پینترست به جهت ایده‌پردازی و یا اپلیکیشن خبری مبتنی بر الگوریتم‌های هوش مصنوعی.

همین ضعف و عدم ایجاد کشش، در نهایت منجر به ازدست‌رفتن فرصت‌های طلایی Artifact برای جلب توجه کاربران و باقی‌ماندن در دنیای تکنولوژی شد.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array