به گزارش ایران دکونومی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تقریباً در بیشتر مصاحبه‌های خود به طرح توسعه فیبرنوری اشاره می‌کند. طرحی که براساس آن در سال ۱۴۰۴ بیست میلیون خانوار در کشور تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار خواهند گرفت. قرار بود اجرای این طرح با همکاری کامل اپراتورهای ثابت و همراه انجام شود؛ اما پس از آنکه با اصلاح چند باره مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، ایرانسل وارد طرح شد، شرکت مخابرات ایران به دلیل اختلافاتی که با وزارتخانه دارد همچنان وضعیت نامشخص دارد.

با وجود این، حداقل روی کاغذ اکثر شهرهای کشور دارای اپراتوری هستند که پوشش فیبر نوری را ایجاد کند.

پوشش کشوری فیبرنوری چگونه است؟

آخرین تقسیمات کشوری که در سایت مرکز آمار ایران آمده و مربوط به پایان سال ۱۴۰۱ می‌شود ایران را به ۱۴۳۱ شهر تقسیم کرده است. براساس آنچه در سایت رگولاتوری آمده، تکلیف فیبرکشی در ۱۲۳۴ شهر مشخص شده و ۱۹۷ شهر هنوز بدون اپراتور هستند.

تمامی شهرهای استان‌های اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان، سمنان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، همدان و یزد دارای اپراتور هستند در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و هرمزگان نیز تعداد بسیار کمی شهر، بدون پوشش مانده است که به نظر می‌رسد مربوط به ایجاد شهرهای جدید باشد و می‌توان گفت در این استان‌ها تعهد کامل وجود دارد. در مقابل دو استان خراسان شمالی و خراسان جنوبی هنوز هیچ اپراتوری ندارند.

در برخی استان‌ها تنها یک اپراتور فعال است و در برخی دیگر چندین اپراتور حضور دارند.

اما ماجرا را از سمت اپراتورها نیز می‌توان بررسی کرد. تاکنون بیشترین تعهد ایجاد پوشش را ایرانسل دارد که در ۴۷۵ شهر حضور خواهد داشت. از نظر تعداد استان‌ها نیز این اپراتور بیش از دیگران تعهد دارد. پس از آن های‌وب است که ۲۰۰ شهر را باید پوشش بدهد.

پس از اینها آسیاتک و مبین‌نت هستند و بقیه اپراتورها هرکدام کمتر از ۱۰۰ شهر را متعهد شده‌اند. کم‌ترین تعهد نیز مربوط به رایتل است که در دو استان آذربایجان شرقی و تهران، ۲۰ شهر را تحت پوشش خواهد داشت. باید توجه داشت که در شهرهای بزرگ معمولاً بیش از یک اپراتور حضور دارند که مراکز استان‌ها از این جمله هستند.

فیبر نوری

وضعیت مراکز استان‌ها چطور است؟

ایجاد پوشش در مراکز استان‌ها معمولاً با استقبال بیشتری از سوی اپراتورها روبه‌رو می‌شود، زیرا احتمال جذب مشترک بالاتر است.

همان‌گونه که در جدول زیر دیده می‌شود در شهرهای تبریز، اصفهان، کرج، تهران، مشهد، اهواز، شیراز و قم، بیش از یک اپراتور حضور دارند و در مقابل در شهرهای بیرجند و بجنورد هنوز نام هیچ اپراتوری قید نشده است.

آماری که هنوز ارائه نشده، تعداد خانواری است که در هر شهر یا استان، تحت پوشش قرار خواهند گرفت. از آنجا که پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی (UNSP) نه براساس تعداد استان که برحسب خانوار تحت پوشش، داده شده است، باید دید هر اپراتور در شهر یا استانی که حضور دارد، چند خانوار را پوشش خواهد داد.

پاداش این پوشش

مصوبه شماره ۲ جلسه شماره ۳۳۶ کمیسیون تنظیم مقررات، برای هر اپراتور بابت ایجاد پوشش FTTH مبلغی به عنوان پاداش در نظر گرفته است که از حق‌السهم سالانه‌ای که باید به رگولاتوری پرداخت کند، کسر می‌شود.

به ازای هر خانوار تحت پوشش شبکه فیبر نوری واقع در مراکز استان (به غیر از هشت کلان‌شهر)، پنج میلیون ریال (۵۰۰ هزار تومان)، به ازای هر خانوار تحت پوشش واقع در سایر شهرها/روستاهای کشور دوازده میلیون ریال (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) و به ازای هر مشترک متصل شده دارای خدمت FTTH فعال در شهرها/روستاهای کشور، بیست میلیون ریال (۲ میلیون تومان) از حق‌السهم هر اپراتور کاسته خواهد شد. این در صورتی است که میزان پوشش و مشترکین متصل شده در دوره مجاز پرداخت حق‌السهم باشند.

از آنجا که هنوز مشخص نیست هر اپراتور چه تعداد خانوار را در کدام شهرها و روستاها تحت پوشش خواهد داشت، نمی‌توان مبلغ دقیق این معافیت را مشخص کرد.

اطلاعات سایت رگولاتوری در ۱۸ شهریور ماه اعلام می‌کند تاکنون بیش از ۳ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش FTTH قرار گرفته‌اند که ۱۶ درصد پروژه پیشرفت داشته و بیش از ۴۵۰ هزار مشترک FTTH‌ در کشور از این سرویس استفاده می‌کنند.

از آنجا که گزارش فصلی رگولاتوری از وضعیت ارتباطات کشور در پایان بهار امسال منتشر نشده، نمی‌توان میزان موفقیت اپراتورها در عمل به تعهدات را به صورت جزئی‌تر بررسی کرد.

منبع: پیوست

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array