به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی گوگل امروز بالاخره از اولین پیش‌نمایش سیستم‌عامل اندروید 15 برای توسعه‌دهندگان رونمایی کرده است.

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان (DP) اندروید 15 با تغییرات جزئی عرضه شده است. براساس برنامه زمانی منتشر شده توسط کمپانی گوگل، پیش‌نمایش DP بعدی این سیستم‌عامل در ماه مارچ، اولین نسخه بتا در ماه آپریل، دومین نسخه بتا در ماه می (هر دو در بهار 1403) منتشر خواهند شد و سپس “بازه ثبات” (Platform Stability) اندروید 15 در ماه ژوئن امسال طی خواهد شد. در نهایت قرار است نسخه نهایی این سیستم‌عامل در ماه جولای (تقریباً اواسط تیر ماه 1403) منتشر شود.

اندروید 15
تایم‌‌لاین انتشار نسخه‌های بتا و نسخه نهایی اندروید 15

منتظر چه تغییراتی در اندروید 15 باشیم؟

طبق معمول همیشه، در اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید جزئیات بسیاری مورد توجه قرار نمی‌گیرند و مخاطب هدف قابلیت‌های مهم این نسخه معمولاً توسعه‌‌دهندگان هستند و نه کاربران. براساس شنیده‌های معتبر درباره این آپدیت پیش‌رو، قرار است قابلیت‌های “نمایش سلامت باتری” و همچنین “به‌اشتراک‌گذاری بخشی از صفحه‌نمایش” به این سیستم‌عامل افزوده شود.
این قابلیت به‌ این معناست که کاربران با انتشار اندروید 15 دیگر مجبور نیستند تمام صفحه گوشی هوشمند خود را با دیگری به‌اشتراک بگذارند و می‌توانند بخش خاصی از نمایشگر و یا یک اپلیکیشن خاص را برای اشتراک‌گذاری و یا حتی ضبط انتخاب کنند.

کمپانی گوگل در تلاش است تا به‌مرور و در مسیر ارائه آپدیت‌های جدید اندروید، ارتباط این سیستم‌عامل را با گوشی‌های هوشمند برند سامسونگ و شیائومی تقویت کند. به‌نظر می‌رسد تغییرات زیرپوستی و البته چشمگیر اندروید 15 ( از جمله قابلیت نمایش سلامت باتری) در مسیر تشدید رقابت با توسعه‌دهنده قدری مانند کمپانی اپل باشد.

بخش زیادی از تغییرات آپدیت جدید اندروید مربوط به فریم‌ورک Dynamic Performance می‌باشد. این فریم‌ورک مسئولیت مدیریت نحوه‌ تعامل اپلیکیشن‌های سنگین با باتری گوشی‌های هوشمند را برعهده دارد. همچنین در اندروید 15 شاهد یک بهبود در عملکرد نیز خواهیم بود: اپ‌هایی که پردازش‌های پس‌زمینه را به مدت‌زمان طولانی‌تری انجام می‌دهند؛ در این آپدیت جدید انرژی کمتری مصرف خواهند کرد.

اندروید 15

از دیگر قابلیت‌های جدید این آپدیت می‌توان به Notification Cooldown اشاره کرد. کمپانی گوگل با توسعه این قابلیت در سیستم‌عامل اندروید 15 یک راه جدید برای مدیریت و شخصی‌سازی دریافت نوتیفیکیشن‌ها در اختیار کاربران خود قرار داده است. کاربران می‌توانند با فعال‌سازی این ویژگی از بخش تنظیمات، پس از دریافت چندین نوتیفیکیشن متوالی از یک اپلیکیشن، صدای دریافت اعلان آن را به‌صورت اتوماتیک کاهش دهند. همچنین این قابلیت با سه‌ گزینه قابل شخصی‌سازی یا غیرفعال کردن می‌باشد.

منبع: GSMArena

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array