به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، جو بایدن، بالاخره از اولین فرمان اجرایی نظارت بر توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی رونمایی کرد.

این فرمان اجرایی قرار است تدوین‌کننده “استانداردهای جدیدی” در زمینه بهبود امنیت و محافظت در برابر هوش مصنوعی باشد. بخشی از این استانداردها، ایجاد زمینه مناسب برای اطلاع‌رسانی مکرر و مرتب درباره پروژه‌های هوش مصنوعی و نتیجه تست‌های امنیتی این ابزارها به دولت آمریکا، قبل از انتشار عمومی آنها به شهروندان است.

سرعت بسیار بالای پیشروی موج عظیم تکنولوژی هوش مصنوعی، به لطف ظهور چت‌بات محبوب ChatGPT ساخته کمپانی OpenAI، باعث ایجاد مباحثه و نگرانی در سطح جهانی شده است. سیاستمداران و دولتمردان سراسر دنیا نگران این هستند که این ابزارهای کاربردی روزی از کنترل خارج شده و ریسک برگشت‌ناپذیری را برای نسل بشر به‌دنبال داشته باشند.
به‌همین منظور رهبران گروه G7 در ماه می سال میلادی جاری در نشست همه‌جانبه‌ای گرد هم آمدند تا درباره تدوین قوانین و چارچوب‌های نظارتی موردنیاز تصمیم‌گیری کنند.

درحال حاضر، ملت‌های مختلفی درگیر تدوین قوانین نظارتی خاص کشور خود هستند. سازمان ملل (UN) هفته گذشته اعلام کرده بود که بورد مدیریتی جدیدی را برای تحقیق و بررسی بیشتر درباره امنیت در برابر هوش مصنوعی تشکیل داده است. بریتانیا نیز در همین هفته جاری گردهمایی جهانی ویژه خود را با سخنرانی کامالا هریس، معاون‌ رئیس‌جمهور آمریکا برگزار خواهد کرد.

دولت بایدن و هریس یکی از اصلی‌ترین متقاضیان ایجاد چارچوب‌های نظارتی بر تکنولوژی‌ هوش مصنوعی می‌باشد. این دولت موفق شده تا این لحظه “تعهد داوطلبانه” کمپانی‌های بزرگ و به‌نامی مانند گوگل، مایکروسافت، متا، آمازون و OpenAI را در این زمینه به‌دست آورد.

هوش مصنوعی

فرمان اجرایی نظارت بر هوش مصنوعی دولت آمریکا

کاخ سفید، اولین فرمان اجرایی نظارتی خود را به 8 بخش زیر تقسیم کرده است که خلاصه آنها به شرح زیر می‌باشد:

  • ایجاد استانداردهای ایمنی و امنیتی جدید برای هوش مصنوعی: ملزم کردن برخی شرکت‌های هوش مصنوعی به اشتراک‌گذاشتن نتایج تست‌های ایمنی پروژه‌های خود با دولت فدرال – کمک به وزارت بازرگانی برای ایجاد رهنمودهای مناسب در زمینه هوش مصنوعی – تدوین برنامه امنیت سایبری به‌جهت تشخیص و شناسایی نقص‌ها و کاستی‌های این تکنولوژی.

  • حفاظت از حریم خصوصی کاربران: ایجاد و تدوین دستورالعمل‌هایی که آژانس‌ها و کمپانی‌های مختلف تکنیک‌ها و متدهای حفظ حریم خصوصی مورد استفاده خود را به کمک آن ارزیابی و بررسی نمایند.

  • حمایت از عدالت و حقوق مدنی: با ایجاد رهنمودهای لازم از طریق پیمانکاران فدرال، از تبعیض‌آمیز‌بودن این تکنولوژی جلوگیری خواهد شد. همچنین ایجاد بهترین شیوه‌ها برای استفاده صحیح و به‌جا از هوش مصنوعی در سیستم قضایی، شامل بهره‌گیری از این تکنولوژی برای صدور احکام در دادگاه، ارزیابی‌ موارد پرخطر و ریسکی و پیش‌بینی جرایم.

  • حفاظت از حقوق مشتریان و مصرف‌کنندگان: ایجاد برنامه‌ای مناسب، با همکاری وزارت بهداشت، برای ارزیابی کلی و اجمالی اقدامات بهداشتی و سلامتی مرتبط با این تکنولوژی – تدوین برنامه‌ای برای استفاده مسئولانه از ابزارهای هوش مصنوعی در این حوزه بسیار مهم.

  • حمایت از کارگران و کارمندان: تهیه گزارشی درباره پیامدهای بالقوه و احتمالی بهره‌گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی در بازار کار – مطالعه و تحقیق بیشتر درباره روش‌هایی که دولت فدرال می‌تواند به کمک آن از کارگرانی که تحت‌تأثیر این تکنولوژی کار خود را از دست داده‌اند، حمایت کند.

  • ترویج نوآوری و تشدید رقابت: افزایش کمک‌های مالی و پشتیبانی بهتر برای انجام تحقیقات درباره اثر هوش مصنوعی در حوزه‌هایی مانند تغییرات آب‌وهوا – برای جذب افراد متخصص، ماهر و کاربلد برای اقامت در ایالات‌ متحده و سپس آغاز روند تحقیقاتی توسط این افراد.

  • همکاری با شرکت‌های بین‌المللی: با هدف پیاده‌سازی استانداردهای هوش مصنوعی در سراسر جهان.

  • توسعه راهکارهایی در جهت استفاده بهینه از این تکنولوژی: ایجاد رهنمودهایی به‌منظور استفاده بهینه از این تکنولوژی توسط نهادهای دولت فدرال آمریکا – تسریع فرایند استخدام کارگران ماهر در این زمینه توسط دولت.

بروس ریید، معاون‌رئیس کارکنان کاخ سفید، در بیانیه‌ای در این مورد گفته است: “این فرمان اجرایی، قدرتمندترین مجموعه اقداماتی است که هر دولتی در جهان تاکنون در زمینه ایمنی، امنیت و اعتماد هوش مصنوعی انجام داده است”.

منبع: CNBCTechcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array