به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، دانشمندان چینی یک فرمانده هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند. این “فرمانده مجازی” که اکنون در آزمایشگاهی در کالج عملیات مشترک “دانشگاه دفاع ملی” این کشور در شیجیاژوانگ، استان هبی، تحت حفاظت است، می‌تواند بسیاری از ویژگی‌های یک فرمانده واقعی را، از تجربه گرفته تا الگوهای فکری، شخصیت و حتی نقص‌های فردی، شبیه‌سازی ‌کند.

گفته می‌شود این ربات اکنون در بازی‌های جنگی رایانه‌ای در مقیاسی بزرگ در حال آزمایش است. فرمانده نظامی هوش مصنوعی در این بازی که همه جوخه‌های ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) چین را در برمی‌گیرد، قدرت فرماندهی عالی و بی‌سابقه‌ای از خود نشان می‌دهد و به سرعت در حال رشد و تکامل است.

این پروژه تحقیقاتی اولین بار در ماه مه در یک مقاله در مجله چینی زبان Common Control & Simulation منتشر شد. این تیم به رهبری مهندس ارشد جیا چنکسینگ، می‌گوید که فناوری هوش مصنوعی آنها در عین پتانسیل‌های زیادی که دارد، با خطراتی نیز همراه است.  

هرچند فناوری هوش مصنوعی با پیشرفت خود، توانایی تصمیم‌گیری مستقل را نیز به دست می‌آورد و از آن در ساخت برخی پهپادها و سگ‌های رباتیکی استفاده می‌شود که آزادی حرکت و قدرت شلیک بیشتری دارند، اما قدرت فرماندهی اصلی در مقر فرماندهی همچنان در دستان انسان است.

فرمانده نظامی هوش مصنوعی

ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) طرح‌های عملیاتی زیادی را برای درگیری‌های نظامی احتمالی در مناطقی مانند تایوان و دریای چین جنوبی آماده کرده است. جیا و همکارانش می‌گویند که وظیفه حیاتی که اکنون بر دوش دانشمندان است، بررسی و آزمایش دقیق این شبیه‌سازی‌ها و شناسایی نقاط مثبت و منفی آنهاست.

ویژگی‌های خاص فرمانده نظامی هوش مصنوعی چینی‌ها

این دانشمندان فرمانده نظامی هوش مصنوعی خود را یک استراتژیست ماهر و باهوش می‌دانند که توانایی‌های ذهنی سالم و شخصیتی متین و استوار دارد و قادر است موقعیت‌ها را به‌درستی تجزیه‌و‌تحلیل کرده و از هرگونه تصمیم‌گیری احساسی بپرهیزد. آنها مدعی هستند که شخصیت این ربات در صورت لزوم قابل تنظیم است. این فرمانده هوش مصنوعی می‌تواند تهدیدات جدید را شناسایی و متناسب با موقعیت، برنامه‌ریزی کند و از تجربیات پیروزی یا شکست‌های خود درس بگیرد.

هرچند در نگاه اول توسعه چنین فناوری کمی هولناک به نظر می‌رسد، ولی قدرت‌های اول جهان مثل چین و ایالات متحده در رقابتی تنگاتنگ در پی توسعه مدل‌های جدید هستند که در اهداف نظامی کاربرد داشته باشند. اکنون چین با معرفی اولین فرمانده نظامی هوش مصنوعی در جهان گام بزرگی در راستای تحقق این هدف برداشته است.

منبع: .scmp

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array