به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بورس نفت و گاز شانگهای (SHPGX) اعلام کرد که برای اولین بار از یوآن دیجیتال برای تسویه یک معامله نفتی استفاده شده است. پتروچاینا اینترنشنال (PetroChina International) روز 19 اکتبر از این طریق 1 میلیون بشکه نفت خام خریداری کرد. هنوز نامی از فروشنده و قیمت معامله برده نشده است، ولی قیمت نفت اوپک روز 19 اکتبر برابر 95.72 دلار در هر بشکه بود.

این تراکنش پاسخی به درخواست کمیته حزب شهرداری شانگهای و دولت محلی مبنی بر استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی چین (CBDC) موسوم به e-CNY در تجارت بین‌المللی بوده است. به گزارش روزنامه دولتی چاینا دیلی، این حرکت یک «گام بزرگ دیگر» در راستای عرضه عمومی یوآن دیجیتال است.

یوآن چین و دلارزدایی

قرارداد نفت خام با این دارایی جدید، یک گام بزرگ در استفاده از یوآن در بازارهای بین‌المللی و هم‌راستا با حرکت جهانی به سمت دلارزدایی است. چاینا دیلی گزارش داد که در سه ماهه اول سال 2023، استفاده از یوآن چین در تسویه حساب‌های فرامرزی نسبت به سال قبل، 35 درصد افزایش یافته و به 1.39 تریلیون دلار رسیده است.

یوآن دیجیتال

ارز یوآن برای اولین بار در ماه مارس برای خرید گاز طبیعی مایع (LNG) در SHPGX استفاده شد، زمانی که شرکت فرانسوی TotalEnergies موافقت کرد LNG را به شرکت ملی نفت فلات قاره چین (CNOOC) بفروشد. دومین معامله گاز طبیعی مایع در ازای دریافت یوآن هفته گذشته بین CNOOC و French Engie امضا شد. ولی در هیچ یک از این معاهدات از نسخه دیجیتالی آن استفاده نشد.

افزون بر این، روز 19 اکتبر، فرست بانک ابوظبی ( First Bank) اعلام کرد که در سومین مجمع Belt and Road، توافقنامه‌ای در زمینه توسعه ارز دیجیتال با بانک تجاری دولتی بانک آف چاینا (Bank of China) امضا کرده است. چین و امارات متحده عربی، که ابوظبی بخشی از آن است، برای پشتیبانی از تراکنش‌های فرامرزی با استفاده از ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، در پلتفرم mBridge مشارکت می‌کنند. MBridge قصد دارد سال آینده به عنوان یک کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) عرضه شود.

ناگفته نماند که ابوظبی در ماه آگوست قراردادی را با هند امضا کرد تا به موجب آن، معاملات نفتی خود را با روپیه تسویه کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array