ممکن است بازار نزولی کل صنعت کریپتو را دربرگرفته باشد ولی این شرایط نیز نمی‌تواند مانع از حرکت بیت کوین شود.

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اولین دوره از جشنواره فیلم بیت کوین در ماه مارس به میزبانی شهر ورشو، پایتخت لهستان برگزار شد. این فستیوال توانست طرفداران بیت کوین و دوستداران فیلم را از سراسر جهان گرد هم جمع کند تا به تماشای برخی از معروف ترین فیلم‌ها و مستندهای بیت کوین بنشینند.

جشنواره فیلم بیت کوین که در سالن تئاتر کینوتکا (Kinoteka) در کاخ نمادین فرهنگ و علم این شهر برگزار می‌شود، تأثیر جهانی فزاینده بیت کوین را به تصویر کشیده و در عین حال بر جنبش فرهنگی پر رونقی که زیربنای این شبکه دیجیتال است تأکید نموده است. برخی از چهره‌های برتر اولین “جشنواره فیلم جنبش بیت کوین” که با نام BitFilm در سال 2015 برگزار شد، مانند تومر کانتور، در این جشنواره حضور داشتند.

جشنواره لهستان

هم‌بنیانگذار فستیوال فیلم بیت کوین، پیر کوربین (Pierre Corbin) گفت اگرچه این جشنواره ابزار مفیدی برای آشنا کردن مردم لهستان با بیت کوین است، ولی آنچه بیش از همه ما را به انجام این کار واداشت، محبوبیت بسیار زیاد این دارایی دیجیتال در میان مردم لهستان و اوکراینی‌هایی بوده است که به دلیل جنگ به اینجا آمده‌اند.

لهستان کشوری هم مرز با اوکراین است و 25 درصد از جمعیت مهاجر آن را اوکراینی‌ها تشکیل می‌دهند. با آغاز جنگ، کمک‌های مالی که به شکل بیت کوین برای این کشور فرستاده می‌شد، افزایش یافت و به محبوبیت آن میان مردم افزود. پیر کوربین افزود:

«بنیاد حقوق بشر به اوکراینی‌ها کمک کرد تا ثروت خود را به بیت کوین تبدیل کنند، به آنها کمک کرد تا از مرز لهستان عبور کنند و سپس آنها را راهنمایی کرد تا پول خود را با دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین بازگردانند، زیرا لهستان کشوری است که در اروپا بیشترین دستگاه خودپرداز بیت کوین را دارد.»

ایده برگزاری جشنواره فیلم بیت کوین از کجا آمد

تامک (Tomek) یکی دیگر از بنیانگذاران اولین جشنواره فیلم بیت کوین، نوامبر سال گذشته (آبان 1401) برای اولین بار ایده برگزاری این فستیوال را با کوربین در میان گذاشت. طی ملاقات‌های بعدی، این ایده پرورش داده شد تا در نهایت منجر به نمایش فیلم‌های بیت کوین از سراسر جهان در یکی از نمادین‌ترین ساختمان‌های اروپای شرقی شد.

 

در این جشنواره جدیدترین و برجسته‌ترین آثار مرتبط با بیت کوین،  از مستندهای فیلم‌برداری شده در السالوادور، مانند Bond to Unbind گرفته تا تصویری از تأثیر بیت کوین بر زندگی افراد در فیلمی با عنوان The Human B به نمایش گذاشته شده است. یک کمپین تامین مالی جمعی از طریق صندوق سرمایه گذاری Geyser  نیز برای تامین بودجه فستیوال برگزار شد.

این جشنواره یک کنفرانس آزادیخواهانه دیگر را که در آخر هفته در ورشو برگزار شد، پشت سر گذاشت. لیبرالیسم‌ها یا طرفداران به حداقل رساندن دخالت دولت در زندگی روزمره مردم، از اولین پذیرندگان بیت کوین بودند.

در حال حاضر، بنیانگذاران جشنواره فیلم بیت کوین در حال بررسی این نکته هستند که آیا مکان برگزاری آن را برای سال 2024 تغییر دهند یا این جشنواره همچنان در ورشو برگزار شود.

 

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array