به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  سرانجام انویدیا توانست با  غلبه بر سلطه چندین ساله مایکروسافت و اپل بر بازار سهام، به‌لطف تاثیرات غیرقابل انکار هوش مصنوعی، با جهشی چشمگیر به با ارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل شود.

روز سه‌شنبه سهام انویدیا 3.5 درصد افزایش یافت و ارزش بازار این شرکت را به مرز 3.34 تریلیون دلار رساند. به این ترتیب، این شرکت موفق شد مایکروسافت و اپل را که این روزها برای کسب رتبه‌های برتر تلاش می‌کنند، پشت سر بگذارد. اکنون مایکروسافت با ارزش بازار ۳٫۳۲ تریلیون دلاری در رتبه دوم و اپل با ارزش بازار ۳٫۲۸ تریلیون دلار خود در جایگاه سوم بازار قرار گرفته‌اند.

دلیل رشد انویدیا چیست؟

کارشناسان افزایش ارزش بازار انویدیا را ناشی از افزایش چشمگیر تقاضا برای تراشه‌های این شرکت می‌دانند که به استانداردی طلایی در فضای هوش مصنوعی تبدیل شده است. سهام این شرکت در سال جاری بیش از 170 درصد افزایش یافته و از پایین‌ترین سطح خود در اکتبر 2022، بالغ بر 1100 درصد رشد داشته است.

جالب است بدانید تا همین پنج سال پیش نام انویدیا حتی در میان 20 شرکت بزرگ جهان نیز دیده نمی‌شد. ولی با افزایش محبوبیت فناوری نوین هوش مصنوعی، این شرکت در مسیر رشد خیره‌کننده‌ای قرار گرفت که باعث شد در عرض کمتر از 96 روز ارزش بازار آن از 2 تریلیون دلار به 3 تریلیون دلار برسد.

انویدیا با ارزش ترین  شرکت دنیا
جدول رتبه‌بندی بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا

بر اساس گزارش گروه سرمایه‌گذاری Bespoke، مایکروسافت، به‌عنوان یکی از دو شرکت دیگری که موفق شده است در این زمینه تاریخ‌ساز باشد، پس از گذشت 945 روز از 2 تریلیون دلار به 3 تریلیون دلار رسید. این رقم در مورد اپل نیز 1044 روز است.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، حدود ۸۰ درصد از سهم بازار تراشه‌های هوش مصنوعی مورد استفاده در دیتاسنترها در اختیار انویدیا است. درآمد بخش دیتاسنترهای انویدیا نسبت به سال گذشته بیش از ۴۲۷ درصد رشد داشته و به ۲۲٫۶ میلیارد دلار رسیده است. این رقم حدود ۸۶ درصد از کل فروش شرکت را تشکیل می‌دهد.

در شرایط کنونی، غول‌های بزرگ فناوری مثل مایکروسافت، گوگل و متا برای پیشرفت در زمینه قابلیت‌های هوش مصنوعی و ساخت و اجرای مدل‌های هوش مصنوعی خود، به نیمه‌رساناهای انویدیا وابسته هستند. به همین جهت پیش‌بینی می‌شود روند رشد ارزش سهام و ارزش بازار این شرکت همچنان با شتاب ادامه داشته باشد.

گفتنی است که سهام سایر شرکت‌های فناوری از جمله Super Micro Computer و Arm Holdings نیز طی سال جاری به‌لطف هوش مصنوعی با رشدی چشمگیر مواجه بوده است.

منبع: usatoday

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array