به گزارش ایران دکونومی، اولین نشست خبری «کاوه مشتاق» مدیرعامل جدید انجمن بلاکچین ایران، یکشنبه (8 بهمن 1402) در برج فناوری شریف برگزار شد. این نشست که با محوریت خود تنظیم گری در حوزه رمزارزها برگزار شده بود با استقبال علاقمندان و فعالین حوزه روبه‌رو گردید. در ادامه موضوعات مطرح شده در نشست آورده شده است، با ما همراه شوید…

در ابتدای نشست «کاوه مشتاق» مدیر عامل جدید انجمن بلاکچین به تعریف خودتنظیم گری پرداخته و گفت: خودتنظیم گری به این معناست که نهادهای مردم نهاد به عنوان نهاد تنظیم‌گر عمل کنند. در حوزه صرافی‌های رمزارزی که کلمه درست آن «مرکز مبادله رمزدارایی» است، وظیفه انجمن بلاکچین، انجمن فینتک و نظام صنفی رایانه‌ای تهران این است که نهاد خودنظارتی بر مراکز مبادله رمزارزی باشند؛ تا از این طریق سیستمی درست شود که رگولیشن خوبی داشته باشد، الان نزدیک به 700 مرکز تبادل هست که رگولیشن خوبی ندارند.

خودتنظیم گری بهتر از روش قانون از بالا به پایین است

انجمن بلاکچین ایران قبول کرد که وظیفه خود تنظیم گری را برعهده بگیرد. تعداد زیادی از مراکز مبادله به مرکز بلاکچین مراجعه کردند تا بتوانند درگاه پرداخت داشته باشند، اینماد بگیرند تا بتوانند در آینده قانونی‌تر تبادلات را اداره کنند.

مراکز مبادله‌ای هم که از قبل کار می‌کردند و درگاه داشتند و مشکلی نداشتند باید به این سه نهاد (انجمن بلاکچین، انجمن فینتک و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران) مراجعه کنند و دوباره ثبت‌نام کنند.

به نظر میرسد که این روش (خودتنظیم گری) بهتر از روش قانون از بالا به پایین است و انعطاف بیشتری دارد. پیشنهاد می‌شود تمام مراکز مبادله از این امکان جدید به وجود آمده برای خود رگولیشنی در اکوسیستم حوزه رمزارز حمایت کنند.

ایجاد کمیته خودتنظیم گری توسط انجمن بلاکچین

فراخوان حضور کسب و کارهای تبادل از طریق چارچوبی است که به تایید حاکمیت در حوزه تبادل رسیده است. انجمن بلاکچین به عنوان میزبان برقراری چارچوب خودتنظیم گری کسب و کارهای تبادل قصد اطلاع رسانی به مراکزی را دارد که می‌توانند از طریق ابلاغیه ای که به سه انجم بلاکچین، فینتک و نظام صنفی رایانه ای محول شده خود را به عنوان کسب و کارهای قانونمند و در مسیر قانون به این سه تشکل معرفی کنند تا در لیست کسب و کارهای خود تنظیم گر قرار بگیرند. کسب و کارهایی که در این چارچوب باشند در حیطه کسب و کارهای قانونمند برای حاکمیت قرار می‌گیرند.

انجمن بلاکچین از تیر 1402 با 7 عضو کارشناس حوزه تبادل، کمیته خود تنظیم گری را ایجاد کرده که روال رسیدگی به صدور معرفی نامه‌ها برای بارگذاری در سامانه اینماد را بررسی و تنظیم می‌کنند. روال رسیدگی به درخواست کسب و کارها مشخص شده و کسب و کارها با مراجعه به انجمن بلاکچین می‌توانند درخواست خود را به صورت کتبی ارائه دهند و در لیست کسب و کارهای خود تنظیم گر قرار گیرند.

فعالیت اشخاصی که به صورت حقیقی در حوزه تبادل فعالیت دارند به رسمیت شناخته نمی‌شود

پیشتر ما در حوزه تبادل فعالینی داشتیم که به صورت حقیقی فعالیت داشتند. در قوانین جدید، فعالیت اشخاصی که به صورت حقیقی در حوزه تبادل فعالیت دارند به رسمیت شناخته نمی‌شود. چارچوب SRO چارچوب حقوقی مورد تایید تشکل‌ها و حاکمیت است. کسانی که قصد فعالیت دارند باید به صورت شخص حقوقی درخواست خود را به تشکل‌ها ارائه دهند، از تشکل معرفی نامه بگیرند و آن را در سامانه اینماد بارگذاری کرده و منتظر ابلاغ‌های بعدی برای رعایت الزامات و اخذ اینماد در لیست قرار بگیرند.

کسب و کارهای خارج از این چارچوب با مسدودی درگاه‌ها مواجه می‌شوند، به خصوص اشخاص حقیقی که اقدامی برای حقوقی شدن انجام نداده‌اند.

انجمن بلاکچین میزبان ارائه اینماد به کسب و کارها نیست

روالی که در کمیته خود تنظیم‌گری در نظر گرفته شده، چک لیستی است که یک پالایش اولیه بر روی کسب و کارها انجام می‌دهد. انجمن بلاکچین میزبان ارائه اینماد به کسب و کارها نیست. انجمن بلاکچین و کمیته خود تنظیم‌گری آن معرفی نامه را در اختیار کسب و کارهای تبادل رمزارز قرار می‌دهد.

در این چک لیست موارد پایه ای لحاظ شده است. پالایش صرفاً برای تعیین این است که آیا کسب و کار واقعاً مربوط به حوزه تبادل است یا خیر.

هم‌زمان و بعد از گرفتن معرفی نامه کسب و کارها از انجمن، پایش و مانیتورینگ روی کسب و کارها انجام می‌شود، به این صورت که زمانی به کسب و کارها معرفی نامه داده شد اعلام می‌شود که شما کماکان تحت نظر و پایش انجمن بلاکچین ایران قرار دارید. کسب و کارهایی ک پایبند به چک لیست نباشند سه بار تذکر می‌گیرند و در صورت ادامه مسیر اشتباه، از لیست خودتنظیم گری انجمن بلاکچین خارج شده و معرفی نامه آنها باطل می‌شود.

انجمن بلاکچین ناظر اقدامات کسب و کارها نیست

ناظر اقدامات کسب و کارها حاکمیت و الزاماتی است که در آینده توسط حاکمیت به کسب و کارها ارائه می‌شود. تشکل‌ها به نوعی بازوی کمکی برای نظارت در کنار حاکمیت محسوب شده و چک لیست باید و نبایدهای کسب و کارها را بررسی می‌کنند.

ما یک چک لیست اولیه داریم که یک سری باید و نباید است و یک پایش داریم که به صورت دوره‌ای از کسب و کار بدون اطلاع قبلی صورت می‌گیرد. فرق SRO با سایر قوانین جاری مملکتی این است که به صورت همیشگی اجرا می‌شود. مثلاً همگی سکوهای تبادل باید به صورت واضح آدرس دفتر و شماره تماس ثابت داشته باشند، به این صورت نیست که معرفی‌نامه را بگیرد و بعد آدرس را بردارد.

در SRO اول نظارت را به انجمن‌ها می‌سپارند، این نظارت به صورت قهری و اخطاری نیست؛ در حالی که برخورد حاکمیت قهری است. در روش خود تنظیم‌گری همه شانس مساوی برای ورود دارند، کوچک و بزرگ.

SRO جلوی بسته بودن حوزه رمزارز را گرفت

طی سال‌ها تلاش شد کسب و کارهای رمزارزی به سوی پروسه قانونگذاری یا همان موضوع تعیین تکلیف کسب و کارها حرکت کنند تا دغدغه اصلی کسب و کارها در رابطه با فعالیت‌ها برطرف شود و بدانند در چه چارچوبی کار کنند. تعامل شکل گرفته، اعم از ارتباط بین کسب و کارها با تشکل و تشکل با حاکمیت و روال اطلاع رسانی این سه با ارتباط به وجود آمده است.

اتفاق SRO دستاورد بزرگی است؛ اینکه ما اعلام می‌کنیم در رابطه با یک حوزه فناور و نوآور جدیدترین شیوه رگولاتوری را پیاده می‌کنیم دستاورد کوچکی نیست. ارتباط تشکل، کسب و کار و حاکمیت شکل گرفته است. حمایت کماکان هست، شاید جاهایی شاهد کم و کاستی در حوزه قانونگذاری، درک مفاهیم تخصصی تبادل و کسب و کارها با حاکمیت وجود دارد که تشکل به عنوان نهاد بین این دو سعی دارد این مفاهیم تخصصی را از کسب و کار گرفته و با فهم قابل قبولی به حاکمیت منتقل کند و مهمتر از همه آن را اجراپذیر نماید.

خود تنظیم گری سالم

در مسیری که پیش رو داریم خیلی مهم است که خود تنظیم گری به صورت سالم صورت گیرد و قوانینی که نوشته می‌شوند اجراپذیر باشند.

کسب و کارهای رمزارزی اجازه ندارند اینماد را در وبسایت خود به نمایش بگذارند.

برای رسیدگی به این موضوع که کسب و کارهای رمزارزی اجازه ندارند اینماد را در وبسایت خود به نمایش بگذارند، به زودی زیست بوم فعالان تبادل و خود تنظیم گری را برای کسب و کارهایی که ذیل این چارچوب قرار بگیرند و در اکوسیستم SRO باشند، ایجاد می‌شود و به صورت لینک در اختیار تشکل‌ها قرار می‌گیرد تا کسب و کارهایی که عضو خود تنظیم گری هستند بتوانند به این لینک ارجاع شوند.

انجمن بلاکچین 109 درخواست از کسب و کارهای تبادلی داشته است

انجمن بلاکچین 109 درخواست از کسب و کارهای تبادلی داشته است که از این تعداد 95 درخواست منجر به صدور معرفی نامه برای کسب و کار شده، ولی متاسفانه هیچ کسب و کاری اینماد را دریافت نکرده و این پروسه بعدی است.

تشکل‌ها در حال رایزنی برای تدوین پروسه الزامات هستند. امیدواریم با الزامات اجرا پذیر خوب برای حاکمیت و کسب و کارها مواجه شویم.

قانونی که برای تبادل نوشته می‌شود، باید اجرا پذیر باشد

نکته مهمی که هم برای کسب و کارها و هم برای تشکل ها بسیار حائز اهمیت است، اجراپذیر بودن خط قانونی است که برای تبادل نوشته می‌شود؛ به عبارتی اگر به سوی SRO گام برداشته‌ایم، این SRO سالم و اجراپذیر باشد.

کسب و کار تبادلی در حال حاضر هیچ قانونی ندارد، حتی به یک دادگاه مراجعه کند ممکن است به عنوان قاچاقچی ارز شناخته شود یا حتی اخلالگر بازار و … برای یک فعال تبادلی به وجود بیاید. چون قانونی نیست حمایتی هم نیست. الزاماتی که نوشته می‌شود باید منطبق با واقعیت کسب و کارهای تبادلی باشد.

کسب و کارها در SRO فرصت رقابت مساوی به دست می‌آورند

رمزارز تبادل مهمی است و باید الزامات آن اجراپذیر باشد. اشتباهی که در صنعت ماینینگ صورت گرفت؛ به طوری که ماینینگ از ایران رفت، نباید در تبادل رمزارزی صورت گیرد. ما بعد از SRO دو نوع کسب و کار داریم؛ یکی کسب و کار قانونی دیگری کسب و کار زیر زمینی. کسی که در SRO نیست، زیر زمینی است، اما کسب و کار چه چیزی به دست می‌آورد؟ کسب و کارها یک فرصت رقابت مساوی به دست می‌آورند؛ تمامی کسب و کارها اعم از کوچک و بزرگ باید وارد SRO شوند وگرنه زیرزمینی محسوب می‌شوند. کسب و کار الزاماتی دارد که قبلاً هم بود، ولی اجراپذیر نبود. ما داریم آن را اجرا پذیر می‌سازیم، به طوری که مداوم باشد.

خطر هک اطلاعات صرافی ها یک خطر واقعی است

خطر هک اطلاعات صرافی ها یک خطر واقعی است. امکان هک دارایی‌ها در صورتی که امنیت کافی وجود نداشته باشد وجود دارد، به راحتی یک فرد می‌تواند با یک فلش اطلاعات و دارایی‌ها را ببرد. هک‌های اخیر در واقع هک صرافی نبود، هک اطلاعات کاربران صرافی بوده است؛ چراکه اگر هکری به دیتابیس صرافی دسترسی پیدا کند منطقی‌ترین کار برداشتن رمزارزها هست.

موضوع دیگر در رابطه با هک‌ها انحصاری است که به وجود آورده‌ایم. اگر سامانه‌های مختلفی فعالیت داشته باشند و اطلاعات پراکنده‌تر باشند، امکان هک اطلاعات کمتر می‌شود.

خود تنظیم گری اتفاق خوبی از سمت حاکمیت است و می‌تواند مهاجرت انسانی و مهاجرت دارایی‌های دیجیتال که می‌تواند خیلی راحت از کشور خارج شود را کاهش دهد. پیشنهاد می‌شود فعالان حوزه رمزارزی از SRO استقبال کنند تا با قوانین قدیمی روبه‌رو نشوند، چرا که در صورت بروز مشکل و عضو نبود در SRO هیچ حمایتی از کسب و کار صورت نخواهد گرفت.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array