به گزارش ایران دکونومی، با توجه به مشکلاتی که کاربران این اواخر در خرید و فروش ارزهای دیجیتال با آن روبه‌رو شدند، انجمن بلاکچین ایران، به بیان موارد و توصیه‌هایی پرداخت تا کاربران با در نظر گرفتن آن‌ها، به تبادل ارز دیجیتال بپردازند تا از این مشکلات حقوقی جلوگیری شود.

در این توصیه‌نامه که انجمن بلاکچین آن را در ۶ مورد منتشر کرده است، اول به بررسی دامنه اشاره می‌کند. بر طبق این توصیه، افرادی که از دوستان خود لینک دریافت می‌کنند بهتر است در ابتدا این لینک را در مرورگر خود بررسی کنند تا از صحت دامنه و مطابقت با لینک دریافتی اطمینان حاصل کنند.

صفحه اول توصیه انجمن بلاکچین

در مورد دوم که شامل احراز هویت پلتفرم معاملاتی است، توصیه شده تا آدرس، تلفن، پشتیبانی، راه‌های دسترسی و موارد دیگر قبل از انتخاب صرافی بررسی شود.

مورد سوم نیز به موضوع تبلیغات اشاره دارد. در برخی از صرافی‌ها، تبلیغات غیرمتعارفی انجام شده که طی آن قیمت پایین در خرید یا قیمت بالاتر هنگام فروش را وعده می‌دهند. این ترفندی برای جذب کاربران بیشتر و کلاهبرداری معرفی شده است.

توصیه دوم انجمن بلاکچین

مورد چهام به مشکلات سوءاستفاده از مدارک هویتی کاربران در ازای سود اشاره دارد. بر طبق این بیانیه، گروهک‌های کلاهبرداری اقدام به اخذ مدارک و هویت افراد اعم از کارت ملی، شناسنامه، تعهدنامه و غیره به منظور قراردادن این مدارک در وبسایت‌های رمزارز می‌نمایند و از این طریق با استفاده از ایجاد تراکنش در حساب بانکی شما، معامله رمزارز انجام می‌دهند.

تبعات حقوقی این تراکنش‌ها با شخص احراز هویت شده در وبسایت می‌باشد؛ زیرا این تراکنش ها از طریق فیشینگ و مواردی نظیر آن رقم میخورد و در زمان مشخصی شما به عنوان شخص احراز شده و کسی که مدارکش را در اختیار قرارداده‌اید، با حجم بالایی از شکایات مواجه خواهید شد. این مورد در شرکت‌های کاریابی و یا نظافتی (حتی در برنامه دیوار) گزارش شده است.

صفحات مربوط به تبادل رمزارز در شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی مثل دیوار و شیپور دیده شده که انجمن بلاکچین هشداری مبنی بر ارسال لینک‌های مخرب این صفحات ابلاغ کرده است.

توصیه انجمن بلاکچین

در نهایت هم انجمن بلاکچین در خصوص نگهداری دارایی در صرافی‌ها و پلتفرم‌های معملاتی داخلی و خارجی هشدار داده است و کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری شخصی را بهترین روش نگهداشت این دارایی‌ها معرفی کرده است.

چرا انجمن بلاکچین بیانیه داد؟

متاسفانه اطلاعات کافی در زمینه تبادل رمزارزها وجود ندارد و همین باعث کلاهبرداری در این حوزه می‌شود. در این بین می‌توان به مواردی مانند دریافت مدارک هویتی کاربران در ازای سود یا تبلیغات وسوسه کننده‌ای که در خدمت وب‌سایت‌های کلاهبرداری هستند، اشاره کرد که بخش قابل توجهی از کلاهبرداری‌ها و سوءاستفاده‌ها را شامل می‌شوند.

انجمن بلاکچین نیز بیانیه‌ای سه صفحه‌ای شامل توضیحاتی که راهنمای کاربران در کاهش ریسک استفاده از این پلتفرم‌هاست منتشر کرده است. با انجام موارد فوق توسط کاربران می‌توان ریسک این معاملات و سوءاستفاده و کلاهبرداری را کاهش داد.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array