به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بانک انگلستان (BoE) پس از پایان یک مطالعه آزمایشی به نام پروژه روزالیند (Rosalind)، یک گام به راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی خود با نام بریت کوین (Britcoin) نزدیک‌تر شده است.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی و BoE این آزمایش مشترک را در جولای 2022 (تیر1401) راه‌اندازی کردند تا بررسی کنند که چگونه نمونه‌های اولیه یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) می‌توانند در معاملات خرد CBDC پیاده سازی شوند.

گزارش 16 ژوئن (26 خرداد) که فاز دو پروژه روزالیند را خلاصه کرد، نشان داد که CBDC می‌تواند پرداخت‌های بین افراد را ارزان‌تر و کارآمدتر کند و در عین حال به شرکت‌ها اجازه می‌دهد محصولات مالی جدیدی ایجاد کنند که برای کاهش فعالیت‌های مالی تقلبی کار می‌کنند.

به طور کلی، این مطالعه 33 عملکرد API را توسعه داد و بیش از 30 مورد استفاده خرد CBDC را بررسی کرد.

این مطالعه علاوه بر بررسی نحوه عملکرد CBDC در گوشی‌های هوشمند، فروشندگان خرد و فروشگاه‌های آنلاین، مفهوم برنامه‌ریزی‌پذیری را نیز مورد بررسی قرار داد، اصطلاحی که به شخصی‌سازی پول دیجیتال برای رفتار به روش‌های خاص پس از برآورده شدن شرایط خاص اشاره دارد.

قابلیت برنامه‌ریزی CBDC با شک و تردید قابل توجهی روبه‌رو شده است، زیرا منتقدان ادعا می‌کنند که یک CBDC می‌تواند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که علیه کسانی که از آن استفاده می‌کنند کار کند.

به طور کلی، این مطالعه به این نتیجه رسید که یک لایه API خوب طراحی شده می‌تواند بانک مرکزی را قادر سازد تا با بخش خصوصی برای ارائه ایمن پرداخت‌های خرد CBDC تعامل داشته باشد.

“پروژه روزالیند، از مرکز BISInnovationHub لندن و bankofengland، بررسی کرد که چگونه یک لایه API جهانی و قابل گسترش می‌تواند زیرساخت‌های بانک مرکزی و بخش خصوصی را به هم متصل کند و پرداخت‌های خرد CBDC را تسهیل کند.”

— بانک تسویه بین‌المللی (@BIS_org) 16 ژوئن 2023

فرانچسکا رود (Francesca Road)، گفت: آزمایش روزالیند نوآوری بانک مرکزی را در دو حوزه کلیدی ارتقاء داده است: با بررسی اینکه چگونه یک لایه API می‌تواند از یک سیستم CBDC خرد پشتیبانی کند و چگونه می‌تواند پرداخت‌های ایمن و مطمئن CBDC را از طریق طیف وسیعی از موارد استفاده تسهیل کند. رئیس مرکز نوآوری BIS لندن در یک بیانیه مطبوعاتی گفت:

“علیرغم یافته‌های مثبتی که در پروژه روزالیند به دست آمد، جان کانلیف (Jon Cunliffe)، معاون فرماندار BoE گفت که تصمیم نهایی در مورد راه‌اندازی CBDC هنوز چند سال باقی مانده است.”

طبق گزارش بلومبرگ در 16 ژوئن (26 خرداد)، کانلیف به شرکت‌کنندگان در کنفرانس روز جهانی فناوری پولیتیکو (Politico’s) گفت که شانس اجرای پروژه CBDC در حال حاضر هفت از ده است.

در همان روزی که یافته‌های پروژه روزالیند منتشر شد، شبکه بلاکچین کوانت (Quant) شرکت نقش خود را به عنوان فروشنده در این مطالعه اعلام کرد. در پی این اطلاعیه، دز زمان نگارش این خبر، قیمت بومی کوانت (QNT) طی 12 ساعت با بیش از 20 درصد افزایش، از 96 دلار به 117 دلار افزایش یافت.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array