ارائه هوش مصنوعی GPT-5 اقدامی تاریخ‌ساز برای کمپانی OpenAI خواهد بود، اما بهتر است بر اساس شایعات توقع و انتظارات غیرمنطقی‌ای نداشته باشیم.

در چند روز گذشته، درخواستی توسط ایلان ماسک و بزرگان حوزه تکنولوژی برای توقف موقتی توسعه هوش مصنوعی‌های پیشرفته‌تر مطرح شده بود و اکنون خبرهایی درباره پروژه جدید OpenAI، یک مدل زبانی جدید و انسان‌گونه به‌گوش می‌رسد. می‌توانید متن کامل این بیانیه را در اینجا مطالعه کنید.

به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، مدل زبانی GPT-4، همین چند هفته پیش به‌عنوان آخرین دستاورد کمپانی OpenAI منتشر شد. و در نتیجه رونمایی OpenAI از یک مدل جدید و پیشرفته‌تر در چنین مدت زمان کوتاهی، واقعاً شگفت‌انگیز خواهد بود‌.

بر اساس گزارشات، مدل زبانی GPT-5 از قابلیت هوش جامع مصنوعی (AGI) برخوردار خواهد بود. به این معنا که این چت‌بات رفتاری انسان‌گونه و درک و هوشی در حد بشری خواهد داشت.

کمپانی OpenAI تازگی و در عرض همین چند هفته گذشته مدل زبانی GPT-4 را معرفی و روانه بازار کرده‌است اما گویا قصد دارد به‌زودی از مدل زبانی پیشرفته‌تر خود نیز بهره‌برداری کند. بر اساس توییت‌ها و افشاگری‌ها، OpenAI تا پایان سال 2023 پروسه آموزش GPT-5 را به پایان خواهد رساند.

البته هنوز OpenAI به‌صورت عمومی اخبار مربوط به GPT-5 را تایید و یا تکذیب نکرده‌است، بنابراین پیش‌بینی تغییرات احتمالی این مدل جدید امکان‌پذیر نیست.
بر اساس توییت‌های منتشر شده، “کمپانی OpenAI انتظار دستیابی GPT-5 به هوش جامع مصنوعی (AGI) را دارد.”
هوش جامع مصنوعی (Artificial General Intelligence)، پیشرفته‌ترین فرم مدل زبانی ChatGPT تاکنون خواهد بود. اگر OpenAI بتواند این پروژه را با موفقیت به اتمام برساند، این چت‌بات دارای توانایی تصمیم‌گیری به‌صورت مستقل و فهم و درکی انسان‌گونه خواهد بود.

 

GPT

 

مزایای مدل زبانی  GPT-5 نسبت به نسخه‌های قبلی

مدل زبانی GPT-4 بسیار توانمندتر از GPT-3.5 است. هوش مصنوعی ChatGPT در آغاز کار صرفاً مبتنی‌بر GPT-3.5 بود.
اما GPT-4 قادر است علاوه‌بر تحلیل داده‌های متنی، داده‌های تصویری را نیز تجزیه‌و‌تحلیل کند. مدل زبانی GPT-4 نسبت به مدل قبلی خود خلاق‌تر است و قادر به انجام وظایف پیچیده‌تری نیز هست. مایکروسافت تأیید کرده که نسخه‌ جدید بینگ از GPT-4 استفاده می‌کند.

با توجه به مزایای مدل GPT-4 نسبت به GPT-3.5، مدل GPT-5 قطعا پیشرفته‌تر خواهد بود. ارائه مدل زبانی GPT-5 به جهانیان، جهش روبه‌جلوی عظیمی محسوب می‌شود، اما فعلا مشخص نیست که این جهش چقدر بزرگ خواهد بود.
با توجه به نگرانی‌های اخیر دانشمندان و متخصصان حوزه تکنولوژی درباره سرعت بالای توسعه هوش مصنوعی‌های پیشرفته‌تر و خطرات احتمالی آن برای بشریت، باید دید این ماجراجویی به کجا ختم می‌شود.

البته شایان ذکر است که کسی که با توییت‌هایش دست به چنین افشاگری‌هایی زده بود، پس از مدت کوتاهی تا حدی از حرف‌های خود عقب‌نشینی کرد. او گفت که از دستیابی کمپانی OpenAI به هوش جامع مصنوعی اطمینان ندارد، اما بر اساس عقیده عده‌ای، این ادعا درباره GPT-5 کاملاً ممکن و دست‌یافتنی است.

 

منبع: windowscentral

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array