به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  شرکت OpenAI اعلام کرده است در راستای هدف تقویت پایگاه داده مدل‌های هوش مصنوعی این شرکت، با دو گروه رسانه‌ای دیگر توافقنامه امضا کرده است. به موجب این قرارداد OpenAI مجاز خواهد بود از محتوای منتشرشده در دو رسانه بزرگ The Atlantic و Vox Media برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کرده و در چت‌بات ChatGPT دراختیار کاربران قرار دهد.

چرا OpenAI با رسانه‌ها قرارداد همکاری امضا می‌کند؟

این شرکت تلاش دارد با کسب مجوزهای و امضای قرارداد همکاری با رسانه‌های مختلف، علاوه بر تقویت پایگاه داده خود، از بروز هرگونه نقض احتمالی قانون کپی رایت و درگیری‌های حقوقی جلوگیری کند. ازجمله شرکت‌هایی که اکنون با OpenAI همکاری می‌کنند می‌توان به رسانه‌های مشهوری چون وال استریت ژورنال , نیویورک پست , و دیلی تلگراف, اکسل اسپرینگر ( Business Insider و Politico), فایننشال تایمز و آسوشیتدپرس اشاره کرد.

OpenAI

به نظر می‌رسد که این قراردادها براساس تعداد نشریات موجود در هر پلتفرم، رقم‌های متفاوتی دارند. برای نمونه، ارزش تفاهم‌نامه نیوز کورپوریشن (وال استریت ژورنال, نیویورک پست و دیلی تلگراف) و OpenAI برای پنج سال آینده، درحدود 250 میلیون دلار برآورد شده است.

در این قراردادها، شیوه نمایش محتوا در چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT نیز مشخص شده است. مثلاً در نقل قول از گروه رسانه‌ای Vox Media، لینک‌هایی به سمت وب‌سایت‌های این گروه نیز ارائه می‌شود. گروه رسانه‌ای Vox Media نیز در یک گزارش مطبوعاتی بدون اشاره به مفاد قرارداد، از آغاز اشتراک گذاری محتوا با OpenAI طی هفته‌های آتی خبر داد.

لازم به ذکر است که نیویورک‌تایمز در حال حاضر از OpenAI و مایکروسافت به خاطر نقض قوانین حق تکثیر و استفاده از مقالات آن در مدل‌های هوش مصنوعی ChatGPT و Copilot شکایت کرده ‌است. این روزنامه گفته ‌است که تاکنون بالغ بر ۱ میلیون دلار برای این دادخواست هزینه کرده‌است. به دنبال آن، روزنامه نیویورک دیلی نیوز, شیکاگو تریبون, اینترسپت و شش ناشر دیگر با ادعاهای مشابه از این شرکت شکایت کردند.

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array