به گزارش ایران دکونومی، سامانه «ثبت من»، درگاه یکپارچه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکان استفاده از امضای دیجیتال را ایجاد کرد و کاربران این سامانه به صورت آنلاین و با استفاده از امضای الکترونیکی که از سوی مراکز میانی صادر شده است، قادر خواهند بود آگهی تاسیس شرکت را ثبت و تغییرات حقوقی در شرکت‌ها را اعمال کنند.

به موجب دستور دولت در آبان ماه ۱۴۰۰ کلیه دستگاه‌های متولی سامانه‌ها موظف شدند تا مطابق آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۲ قانون تجارت الکترونیکی به قابلیت امضای الکترونیکی مجهز شوند. البته تا به امروز، تعداد اندکی از سامانه‌های دستگاه‌های اجرایی این امکان را فراهم کرده‌اند.

امضا الکترونیک ثبت اسناد

سازمان ثبت اسناد ابتدا در استان تهران و پس از آن در کل کشور امکان استفاده از امضای الکترونیکی را در زیرمجموعه خود فراهم کرد.

شرکت‌هایی که امضای الکترونیک دارند، قادر خواهند بود تغییرات اشخاص حقوقی خود یا ثبت شرکت خود را از طریق سامانه ثبت من به صورت آنلاین به انجام رسانند. این قابلیت برای امضای الکترونیک ثبت شده بر تلفن همراه نیز بر این سامانه به وجود آمده است.

قبل از ثبت اسناد، سامانه ستاد نیز امکان استفاده از امضای دیجیتال را فراهم کرده بود، اما قابلیت امضای الکترونیکی همراه فراهم نبود و کاربران ملزم به استفاده از توکن امضای الکترونیکی بودند.

آدانیک از امکان استفاده از امضای الکترونیک می‌گوید

علی حاجی‌زاده مقدم، مدیرعامل آدانیک در خصوص امکان استفاده از «امضا می» روی سامانه ثبت من در گفتگو با پیوست گفت: «امضا می، به عنوان پلتفرمی که صدور امضای الکترونیکی را از طریق گوشی تلفن همراه ساده کرده‌است، هم‌اکنون با سامانه ثبت من هماهنگ شده و با استفاده از امضاهای صادر شده از طریق امضا می به سادگی می‌توان درخواست‌ها را در سامانه ثبت من ارسال کرد.»

بر اساس گفته‌های مدیرعامل آدانیک، گرچه امکان استفاده از کلیه امضاهای الکترونیکی بر سامانه ثبت من فراهم است، اما پلتفرم‌های صادر کننده این نوع امضا، ملزم به هماهنگی با سامانه «ثبت من» هستند.

وی در پاسخ به این نکته که استفاده از امضای الکترونیکی را پیچیده و برای افراد دشوار می‌پنداشت توضیح داد: «معمولاً امضاهای الکترونیکی که از طریق گوشی تلفن همراه صادر می‌شود کاربرد پذیری بهتری دارند. از سوی دیگر تلاش شده تا استفاده از امضای الکترونیکی از طریق “امضا می” علاوه بر به صرفه‌تر بودن، ساده نیز باشد.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array