به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، در 48 ساعت گذشته، میانگین حجم معاملات امورمالی غیرمتمرکز (دیفای) در سه صرافی غیرمتمرکز (DEX) برتر بازار کریپتو تا 444 درصد افزایش یافته است. تحلیلگران این جهش ناگهانی را نتیجه اقدامات قانونی اخیر رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده علیه صرافی‌های بزرگ ارزهای دیجیتال کوین بیس و بایننس می‌دانند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از پلتفرم تحلیل داده کوین گکو (CoinGecko)، مجموع حجم معاملات روزانه در پلتفرم‌های معاملات غیرمتمرکز یونی سوآپ v3  (اتریوم)، یونی سوآپ v3 (آربیتروم) و پنکیک سوآپ (BSC) که 53٪ از کل حجم معاملات در 24 ساعت گذشته را به خود اختصاص داده‌اند، افزایش بیشتری داشته است؛ به‌طوری که در بازه زمانی بین 5 تا 7 ژوئن (15 تا 17 خرداد) حجم معاملات آنها به بیش از 792 میلیون دلار می‌رسد.

حجم معاملات
حجم معاملات در صرافی یونی سوآپ v3 (اتریوم)، در 7 روز گذشته. منبع: CoinGecko

علاوه بر این، حجم معاملات در صرافی غیرمتمرکز Curve که امکان خرید و فروش استیبل کوین‌ها را فراهم می‌کند، 328 درصد افزایش داشته است. در زمان نگارش این مطلب، بخش عمده فعالیت‌های معاملاتی در این صرافی بر خرید و فروش استیبل کوین‌های دلاری یواس‌دی کوین (USDC) و تتر (USDT) متمرکز بوده است.

پیش از این، در جریان هیجان میم کوین‌ها در ماه می، حجم معاملات صرافی‌های غیرمتمرکز برای مدت کوتاهی از حجم معاملات کوین بیس فراتر رفت. در آن زمان، سرمایه‌گذاران بازار کریپتو برای خرید توکن‌هایی مانند په‌په (PEPE) و توربو (TURBO) به یونی سوآپ و چند پروتکل غیرمتمرکز دیگر هجوم بردند، زیرا این میم کوین‌ها هنوز در صرافی‌های متمرکز اصلی لیست نشده بودند.

جهش بی‌سابقه جریان خروج سرمایه از بایننس همزمان با افزایش حجم معاملات درصرافی‌های غیرمتمرکز

همزمان با افزایش حجم معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز ، جریان خروجی خالص سرمایه در بایننس به رقم خیره کننده 778 میلیون دلار رسید. ناگفته نماند که این جریان خروجی خالص هنوز بسیار کمتر از کل ذخیره ارزی این صرافی است. در زمان نگارش این مطلب، بایننس همچنان تراز استیبل کوین بالغ بر 8 میلیارد دلار را حفظ کرده است.

«جریان خالص خروج سرمایه در بایننس در 24 ساعت گذشته در شبکه اتریوم منفی 778.6 میلیون دلار بوده است، یعنی 871.7 میلیون دلار ورودی و 1.65 میلیارد دلار خروجی. طی یک ساعت گذشته نیز جریان خالص در شبکه اتریوم همچنان منفی 35.7 میلیون دلار بوده است: 14.8 میلیون دلار ورودی و 50.5 میلیون دلار خروجی.»

— نانسن (@nansen_ai) . 6 ژوئن 2023

این نوسانات گسترده بازار در بحبوحه اقدامات قانونی کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) علیه صرافی‌های بزرگ رمزارزی به وجود آمده است. روز 6 ژوئن (16 خرداد)، این کمیسیون از صرافی کوین بیس به اتهام ارائه اوراق بهادار ثبت نشده و فعالیت به عنوان یک کارگزار اوراق بهادار ثبت نشده شکایت کرد.

یک روز پیش از آن نیز یعنی روز 5 ژوئن (15 خرداد)، از بایننس و شاخه آمریکایی آن و همچنین، مدیر عامل بایننس یعنی چانگ پنگ ژائو (CZ) به اتهامات مشابه شکایت کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ادعا کرده است که بایننس به عنوان بورس اوراق بهادار در این کشور ثبت نشده است؛ بنابراین فعالیت آن در ایالات متحده غیرقانونی است. طبق این اتهامات، از ژائو به عنوان “فرد کنترل کننده” این مرکز شکایت شده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

مترجم:‌ مرضیه مظاهری

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array