به گزارش ایران دکونومی، شاپرک، نود و سومین گزارش اقتصادی خود را انتشار داد. بر مبنای این گزارش در اسفندماه 1401، نزدیک بر ۴.۲۴۰ میلیون تراکنش با ارزش ۱۱.۶۸۸ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت انجام شده است که با توجه به بهمن ۱۳.۳۲ درصد در تعداد و ۲۶.۶۲ درصد در ارزش ریالی رشد داشته است.

 

در جدول زیر ، آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در اسفند ماه 1401 و درصد تحول و رو به رشدی آن نسبت به ماه گذشته را نشان می دهد. بر پایه این شاخص، تراکنش‌های این ماه نسبت به سال 1400، از نظر برخی ۱۷.۶۰ درصد و از نظر ریالی ۵۷.۱۱ درصد رشد داشته است.

 

ارزش اسمی تراکنش‌های اسفندماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل ۲۶.۶۲ درصد و ارزش حقیقی تراکنش‌ها هم ۱۸.۷۷ درصد رشد داشته است. (ارزش حقیقی تراکنش‌ها، ارزش تراکنش‌های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورم محاسبه می‌شود.)

 

 

در این جدول شاهد رشد و مقایسه دقیق و کامل ارزش تراکنش های شبکه شاپرک در اسفندماه، با رشد ۵۷.۱۱ درصدی ارزش اسمی تراکنش‌ها هستیم. این رشد شاپرک به دلیل استقبال عمومی از پرداخت الکترونیکی است. ارزش حقیقی تراکنش‌ها در این ماه بدون در نظر گرفتن اثر تورمی ۴.۱۵  کاهش پیدا کرده است.

 

شاپرک عنوان کرده است که حاصل این ماه نسبت به ماه قبل ، ۲.۰۱ درصد رشد کرده (یا بوده است) و دلیل این تغییر را افزایش۱.۹۸ درصدی تعدادی از ابزارهای کارت خوان فروشگاه ها شامل می شود. ابزارهای پذیرش اینترنتی در اسفندماه ۱۴۰۱، نسبت به بهمن ۱۴۰۱، ۲.۶۳ درصد رشد کرده و تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی نیز در زمان یکسان با افزایش ۰.۰۵درصدی همراه بوده است.

 

در اسفند ماه، بیش از ۱.۷۳۴ ابزار شاپرکی به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۸ سال کشور وجود دارد که از این تعداد ۱.۵۸۶ آن ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی هم به ازای هر ۱۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال در کشور به ترتیب ۱۲۸ و ۲۰ ابزار است.

 

 

آمارهای اسفندماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در این ماه ۹۲.۱۷ درصد از تراکنش‌ها موفق و ۷.۸۳ درصد از آنها ناموفق و خطادار بوده،‌ این رقم در مقایسه با ماه قبل ۰.۶ درصد رشد کرده است.

از ارقام و آمار در اسفندماه، متوجه می‌شویم که در این ماه ۹۲.۱۷ درصد از تراکنش‌ها به بهره‌مندی رسیده و ۷.۸۳ درصد از آنها ناموفق و خطادار بوده،‌ این رقم در مقایسه با ماه قبل ۰.۶ درصد رشد کرده است.

 

۸۲.۳۵ درصد از عموم خطاهای این ماه به خطای کاربری مرتبط است، شاپرک اعلان کرده است که این نوع خطا به شبکه پرداخت الکترونیک  ارتباط ندارد و دلیل این مشکل را باید از سمت کاربر و در دو حالت فراموشی رمز عبور و کمبود موجودی پیگیری کرد.

در عین حال ۱۵.۹۴ درصد از خطا‌ها، خطای صادرکنندگی و ۱.۰۲ درصد از خطاها به مشترکین مربوط است.

میزان خطای  کسب‌وکار با ۰.۶۰ و خطای  شاپرکی با ۰.۰۹ هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

 

میزان تراکنش‌های ناتمام اسفندماه ۱۴۰۱ نسبت به بهمن‌ماه، ۳.۵۵ درصد رو به کاهش بوده است که هم‌زمان با رشد ۱۳.۳۲ درصدی تعداد تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل، تعداد تراکنش‌های ناتمام با کاهش مواجه شده و این یعنی نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل ۰.۰۰۱۷ درصد کاهش پیدا کرده است.

 

 

عملکرد ماهیانه

در این قسمت به گزارش اقتصادی شرکت شاپرک با جداسازی در هر یک از ابزار های پذیرش و نوع سرویس، مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و تصویری جامع از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت نشان داده که از دی ماه 1401 با ترتیب دادن نظر سنجی از شرکت‌های پرداختی او اعلام میزان تراکنش شرکت‌های پرداختی امتناع ورزیده‌اند.

بر مبنای شاخص سهم مبلغی تراکنش‌ها در این ماه، به پرداخت ملت با سهم ۱۹.۴ درصدی از مبلغ‌ تراکنش‌ها، رتبه اول این شاخص را از آن خود کرده است. در طول این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان با این شرکت حدود یک در صد است.

از تطبیق سهم بازار مبلغی شرکت‌های پی‌اس‌پی در بهمن و اسفندماه نشان می‌دهد جابه‌جایی میان شرکت‌ها رخ نداده است.

 

به‌پرداخت ملت در سهم مبلغی تراکنش‌های شرکت‌هایPSP از بازار ابزارهای پذیرش هم با پوشش 18.14درصدی از مبلغ بازار کارت‌خوان فروشگاهی در رتبه اول قرار دارد و از ابزارهای پذیرش موبایلی و اینترنتی به ترتیب 50.17 و 26.54 درصد سهم دارد.

.

ایران کیش، بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی را با کاهش ۰.۴ نسبت به ماه گذشته دارد.

شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در ابزار پذیرش اینترنتی نیز با کاهش ۳.۱۹ درصدی بالاترین اختلاف را دارد و تجارت الکترونیک پارسیان با ۱.۳۸ درصد افزایش دارای بیشترین اختلاف سهم در مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی است.

 

نتیجه دو شرکت‌ الکترونیک دماوند و فراپردازان آروند امید به شکلی است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش متنوع را به خود اختصاص داده است .

این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» آمده‌اند.

بانک ملت با سهم ۱۷.۱۴ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم ۱۶.۵۸ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.
لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array