به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «وال استریت ژورنال»، اختلالات دریای سرخ باعث شده است میانگین هزینه حمل یک کانتینر در ماه دسامبر 2022 در سطح جهان بیش از دو برابر شود.

در این گزارش آمده است که اختلالات ناشی از حملات حوثی‌ها به کشتی‌های باری در دریای سرخ، موجی از شوک را به زنجیره‌های تامین جهانی وارد کرده، محموله ها را به تاخیر انداخته و هزینه‌های حمل و نقل را افزایش داده است.

آمارهای ذکر شده توسط مشاوران کشتیرانی Drewry لندن، نشان می‌دهد که میانگین هزینه جهانی حمل و نقل یک کانتینر 40 فوتی تنها در هفته منتهی به 18 ژانویه 23 درصد افزایش یافته و به 3777 دلار رسیده است. این باعث می‌شود نرخ فعلی افزایش یابد و به دو برابر نرخ‌های حمل و نقل ماه گذشته برسد.

بسیاری از شرکت‌های بزرگی که قراردادهای طولانی‌مدت با کشتی‌های باری اقیانوسی دارند، برای جبران هزینه‌های بالاتر مانند سوخت و بیمه، اضافه‌هزینه‌های 20 درصدی یا بیشتر را علاوه بر نرخ‌های قرارداد پرداخت می‌کنند.

وال استریت ژورنال همچنین نوشت که این افزایش در سایر مسیرهای تجاری نیز مشاهد می‌شود، به طوری که نرخ حمل و نقل کانتینری مسیر ارتباطی چین به اروپا و ساحل شرقی آمریکا در هفته منتهی به 18 ژانویه، با 38 درصد افزایش به 3860 دلار رسیده است.

افزایش خطر حمله در دریای سرخ، شرکت های بزرگ کشتیرانی را مجبور کرده است که از کانال سوئز که سریع‌ترین مسیر برای جابه‌جایی محموله بین آسیا و اروپا است، اجتناب کنند. بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، ترافیک دریایی از طریق این مسیر حیاتی که معمولاً 15 درصد از حمل‌ونقل تجاری جهانی را تشکیل می‌دهد، در سال 2024 نسبت به سال گذشته 37 درصد کاهش یافته است.

منبع: WSJ

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array