به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، کاهش صادرات نفت روسیه، افزایش ریسک‌ تنش دریای سرخ و پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، باعث شد قیمت نفت در روز دوشنبه (27 آذر 1402) حدود یک درصد افزایش یابد.

هر بشکه نفت برنت با 31 سنت معادل 0.41 درصد افزایش به 76 دلار و 86 سنت رسیده و شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) هم با 31 سنت معادل 0.43 درصد افزایش در رنج 71 دلار و 74 سنت معامله می‌شود.

کاهش صادرات روسیه و تنش‌های کانال سوئز، از عوامل افزایش قیمت

اعلام روسیه مبنی بر کاهش بیشتر صادرات نفت و اجتناب کشتی‌های بزرگ از عبور طی کانال سوئز به دلیل افزایش فعالیت‌های شبه‌نظامی، به افزایش قیمت کمک کرد. علاوه بر این، شاخص‌های برنت و WTI در هفته گذشته پس از نشست فدرال رزرو آمریکا که حاکی از کندی افزایش نرخ بهره بود، به کاهش طولانی مدت خود پایان دادند.

تقاضای جهانی نفت

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش‌بینی خود از میزان مصرف نفت در سال 2024 را افزایش داده که نشان‌دهنده چشم‌انداز مثبت تقاضا است. در مقابل، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) قیمت شاخص برنت را 83 دلار در هر بشکه برای سال 2024 پیش‌بینی می‌کند که تخمین محافظه‌کارانه‌تری را نشان می‌دهد. کاهش بالقوه نرخ بهره فدرال رزرو، می‌تواند منجر به کاهش ارزش دلار شود و قیمت نفت را در سطح جهانی مقرون به صرفه‌تر کند که این به طور بالقوه تقاضا را افزایش می‌دهد.

چشم‌انداز کوتاه مدت بازار نفت خام

انتظار می‌رود هفته آینده بازار نفت خام با چشم‌اندازی محتاطانه، صعودی باشد. پیش‌بینی‌ افزایش تقاضای جهانی که عمدتاً ناشی از پیش‌بینی‌های اوپک است، با چشم‌انداز متوسط EIA در تضاد است. بازار احتمالاً تحت تأثیر تضعیف دلار و پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه تقاضا، روند صعودی محتاطانه‌ای را تجربه خواهد کرد. با این حال، معامله‌گران باید هوشیار باشند، زیرا شاخص‌های اقتصادی و احساسات بازار می‌توانند نوسانات زیادی را القا کنند.

تحلیل تکنیکال نفت خام سبک

تحلیل تکنیکال نفت خام 27 آذر 1402

قیمت روزانه آتی نفت خام سبک در رنج 72.54 دلار و اندکی بالاتر از بسته شدن قبلی خود یعنی 71.78 است که نشان دهنده یک حرکت صعودی ملایم در کوتاه مدت است.

این قیمت در زیر میانگین متحرک 200 روزه (MA 200) و میانگین متحرک 50 روزه (MA 50) قرار دارد که به ترتیب 76.50 و 78.83 دلار بوده و نشان دهنده یک روند نزولی در بلندمدت است.

حرکت پایدار بالاتر از سطح 72.48 دلار به عنوان نقطه پیوت، می‌تواند احساسات کوتاه‌مدت را به سمت صعودی سوق دهد، در حالی که کاهش به زیر این رنج ممکن است روندهای نزولی را تقویت کند.

سطوح حمایت و مقاومت اصلی در کانال‌های 66.85 و 77.43 دلار، به عنوان آستانه‌های معکوس شدن روند عمل می‌کنند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array