به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، قیمت طلا پس از انتشار آمار شاخص ترجیحی تورم افزایش یافت؛ به طوری که در حال حاضر طلای اسپات در کانال 1969 دلار و 93 سنت معامله می‌شود و فعال‌ترین قرارداد آتی تحویل ماه دسامبر افزایش 16.50 دلاری معادل 0.85 درصد را تجربه کرده است. در واقع افزایش قیمت فلز زرد ناشی از ضعف دلار است؛ چرا که دلار به میزان 1.51 درصد کاهش یافت و به 103.90 رسید.

افت شاخص دلار 24 آبان 1402

آخرین باری که دلار در این سطح پایین معامله شد، اول سپتامبر 2023 بود که در طی یک رالی صعودی از 99.225 شروع و به بالای 106 رسید. رشد امروز طلا نتیجه مستقیم ضعف دلار بود و توانست بر فشار فروش فلز زرد گرانبها غلبه کند.

تحلیل و بررسی قیمت طلا 24 آبان

تورم ثابت ماند

CPI اصلی (به استثنای قیمت مواد غذایی و انرژی) تنها 0.2٪ افزایش یافت که با پیش‌بینی‌ها و انتظارات تحلیلگران شرکت کننده در نظرسنجی مبنی بر احتمال افزایش 0.3 درصدی، مطابقت داشت. این کمترین افزایش در این شاخص تورمی از سپتامبر 2021 است.

یکی از عوامل اصلی موثر بر این آمار، کاهش 2.5 درصدی قیمت انرژی بود. با این حال، هزینه مواد غذایی 0.3٪ افزایش یافت. با توجه به ابزار FedWatch CME، احتمال توقف افزایش نرخ در نشست دسامبر FOMC به میزان قابل توجهی بالاتر رفته و به 99.8 درصد رسیده است، این احتمال یک ماه پیش حدود 69.6 درصد و دیروز 85.5 درصد تخمین زده شده بود.

بررسی شاخص طلا کیتکو

شاخص طلای کیتکو 24 آبان

با توجه به شاخص طلای کیتکو، فلز گرانبها در حال حاضر پس از افزایش روزانه تا حدودی ثابت مانده است. با این حال، با بررسی دقیق‌تر، فشار فروش کنونی طلا (تغییر قیمت منهای اثر ضعف دلار) احتمالاً می‌تواند به سیو سود معامله‌گران در موقعیت‌های فروش نسبت داده شود.

با توجه به تشدید درگیری‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه که اکنون ایالات متحده را نیز در بر می‌گیرد، فروش طلا غیر منطقی به نظر می‌رسد. اگر تضعیف دلار ادامه یابد و معامله‌گران به جای فروش طلا شروع به خرید فعال کنند، می‌توانیم شاهد رشد نسبتاً قوی قیمت‌ها باشیم.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array