به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «رویترز»، مشاوران و شرکت‌هایی که محموله‌های نفتکش‌ها را رصد می‌کنند، تولید و صادرات نفت ایران را علیرغم تحریم‌های ایالات متحده در ماه اوت افزایشی گزارش کرده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند که صادرات بیش‌تر نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و مسامحه واشنگتن در اجرای آن‌ها است، زیرا دو کشور به دنبال روابط بهتر هستند.

ایالات متحده از زمانی که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای برجام خارج شد و تحریم‌هایی را با هدف محدود کردن درآمدهای دولت ایران اعمال کرد، به دنبال محدود کردن صادرات نفت ایران است. اما به گفته تحلیل‌گران، صادرات ایران در دوره ریاست جمهوری جو بایدن افزایش یافته و چین یکی از خریداران اصلی آن است.

گروه مشاور بین‌المللی «SVB» تخمین زد که تولید نفت ایران در ماه اوت به 3.15 میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بالاترین میزان از سال 2018 است. سارا وخشوری از SVB گفت: «ایران در مسیر احیای تولید نفت قبل از تحریم‌ها قرار دارد.»

آمریکا در حال مذاکره با ایران بر سر توافق بالقوه‌ای است که براساس آن پنج شهروند آمریکایی زندانی در ایران آزاد و ۶ میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز آزاد می‌شود. البته «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید از ارائه جدول زمانی در مورد اجرای این توافق خودداری کرده است.

با نزدیک شدن به زمان انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ در آمریکا، قیمت‌های بالای نفت یک خطر سیاسی برای بایدن به حساب می‌آید، چون عرضه بیشتر در بازار جهانی می‌تواند قیمت‌ها را پایین نگه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این کشور به اجرای تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد و ارقام صادرات انرژی در طول زمان و بر اساس روش‌شناسی دقیق در نوسان است.

وی افزود: ما همچنین به طور منظم با سایر کشورها در تعامل هستیم تا به شدت آنها را از انجام اقداماتی که مغایر سیاست‌های تحریمی علیه ایران است منصرف کنیم.

به گفته تحلیلگران، ایران برای سال‌ها تحریم‌های نفتی را از طریق اقداماتی مانند انتقال کشتی به کشتی و یا دستکاری فرستنده‌های موقعیت یاب (GPS) نفتکش‌ها در موقعیت‌های مختلف دور زده و این کشور هر سال این تاکتیک‌های فرار از رصد را توسعه بخشیده است.

«بن کیهیل» تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمریکا، گفت: «ایران تخفیف‌های زیادی برای محموله‌های نفتی خود به چین داده؛ چیزی که به تشویق خریداران برای افزایش خرید این کالا کمک کرده است. تعجبی ندارد اگر روی نفت خود تخفیف دهید، تقاضا برای آن را افزایش می‌یابد. من فکر می‌کنم که متوقف کردن این تجارت در ایران سخت است.»

به گفته تحلیلگران و داده‌های کشتیرانی، نفت ایران به کشورهای سوریه و ونزوئلا نیز منتقل می‌شود.

بر اساس آمار سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) که ایران نیز یکی از اعضای آن است، نرخ تولید ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز بالاترین رقم برای ایران از سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

طبق برآورد یکی از موسساتی که محموله‌های ایران را رصد و عملکرد آنها را ارزیابی می‌کند، صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران از ابتدا تا بیست و هفتم ماه اوت ۱.۹۲ میلیون بشکه در روز بوده است. بر اساس ارقام این شرکت، صادرات نفت در ماه اوت بالاترین نرخ ماهانه در سال جاری میلادی بوده است.

یکی دیگر از شرکت‌های ردیابی گفت: صادرات نفت خام ایران در ماه اوت بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

شرکت «کپلر» انتظار دارد میانگین صادرات ایران در ماه اوت به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز برسد که از بالاترین میزان ۱.۵۴ میلیون بشکه در روز از سال ۲۰۱۸ که در ماه مه به ثبت رسیده بود، کمتر است؛ این شرکت اغلب ارقام خود را اصلاح می‌کند.

آمار رسمی برای صادرات نفت ایران وجود ندارد و شرکت‌های ردیابی نیز از داده‌های ماهواره‌ها و بارگیری بندرها برای نظارت بر جریان‌ها جابه‌جایی استفاده می‌کنند.

ایران گفته است انتظار دارد در کوتاه مدت، عرضه بیشتری داشته باشد و رسانه‌های دولتی ایران به نقل از «جواد اوجی» اعلام کردند که تولید نفت خام تا پایان سپتامبر به ۳.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

این میزان رشد صادرات نفتی ایران در حالی اتفاق می‌افتد که اوپک پلاس، شامل اوپک، روسیه و سایرین، تولید خود را برای حمایت از بازار کاهش داد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array