به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و براساس آمار سیستم پرداخت جهانی (SWIFT)، در نوامبر 2023 یوان چین به چهارمین ارز فعال برای پرداخت‌های جهانی تبدیل شده است. دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس در رتبه اول تا سوم این گزارش آمده و جایگاه خود را حفظ کرده‌اند؛ در حالی که یوان (renminbi) از ین ژاپن پیشی گرفته و جایگاه چهارم را در پرداخت های جهانی به خود اختصاص داده است.

سهم یوان در معاملات از 3.6 درصد در ماه اکتبر به 4.6 درصد در ماه گذشته افزایش یافت و از سوی دیگر سهم ین ژاپن از 3.91 درصد در اکتبر به 3.41 درصد در نوامبر کاهش یافت. در مقیاس سالانه، سهم جهانی یوان از نوامبر 2022، زمانی که 2.37 درصد از پرداخت‌ها را تشکیل می‌داد، تقریباً دو برابر شده است.

در همین حال، سهم سایر ارزهای برتر جهان نیز در طول ماه نوامبر 2023 کاهش یافت. دلار آمریکا از 47.25 درصد در اکتبر به 47.08 درصد کاهش یافت. سهم یورو از 23.36 درصد به 22.95 درصد کاهش یافته و پوند انگلیس از 7.33 درصد به 7.15 درصد رسید.

در این گزارش آمده است که سهم رو به رشد یوان در معاملات فرامرزی نشان دهنده روند دور شدن چین از معاملات دلاری و همچنین تلاش‌های پکن برای ترویج استفاده از پول ملی خود است. اقتصاددانان خاطرنشان می‌کنند که چین در تجارت با روسیه، خاورمیانه و آمریکای جنوبی، پرداخت با ارزهای غیر دلاری را ترجیح می‌دهد.

استفاده جهانی از یوان از سال 2010 مرتباً در حال افزایش است. با استناد به گزارش سوئیفت (انجمن ارتباطات مالی بین بانکی در سراسر جهان)، 80 درصد از معاملات یوان دریایی (به استثنای چین) از طریق هنگ کنگ انجام شده است. دیگر مراکز مهم فراساحلی پرداخت با یوان شامل بریتانیا، سنگاپور و ایالات متحده بود. در همین حال، سهم پول چین از معاملات مربوط به تامین مالی تجاری در ماه نوامبر 5.7 درصد بود که بسیار کمتر از دلار اما بالاتر از یورو بود.

این گزارش دریچه‌ای را به ماهیت متغیر جریان‌های ارز جهانی باز می‌کند. در حالی که از زمانی سوئیفت ردیابی پرداخت‌ها را آغاز کرده، دلار نقش غالب خود را به عنوان یک ارز ذخیره جهانی حفظ کرده است؛ استفاده از یوان از کمتر از 0.1 درصد در سال 2010 به طور پیوسته افزایش یافته و در حال حاضر به بیش از 4.6 درصد رسیده است.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array