به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، اوراق قرضه دولتی ایالات متحده موسوم به اوراق خزانه‌داری، نفوذ فوق‌العاده‌ای در کلیه بازارهای قابل معامله از جمله بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) دارند. از این منظر، محاسبه ریسک در امور مالی نسبی است، بنابراین هرگونه وام، وام مسکن و حتی مشتقات ارزهای دیجیتال به هزینه سرمایه (cost of capital) منتسب به دلار آمریکا بستگی خواهد داشت.

در بدترین حالت، وقتی دولت ایالات متحده در نهایت بدهی خود را نکول کند، چه اتفاقی برای خانواده‌ها، مشاغل و کشورهایی خواهد افتاد که این اوراق را در اختیار دارند؟ عدم پرداخت بدهی بهره احتمالاً باعث کمبود جهانی دلار آمریکا و در نهایت ایجاد یک اثر آبشاری می‌شود.

تاریخ ثابت کرده است که حتی در صورت تحقق این سناریو، ارزهای دیجیتال می‌توانند در دوره‌های عدم قطعیت به عنوان پوششی در برابر ریسک عمل کنند. به عنوان مثال، در طول جنگ تجاری ایالات متحده و چین در ماه می 2021 (اردیبهشت و خرداد 1400)، بیت کوین از نظر ذخیره ارزش، عملکرد بسیار بهتری نسبت به دارایی‌های سنتی داشت. بیت کوین در بازه زمانی 5 تا 31 می همان سال (15 اردیبهشت تا 10 خرداد 1400) حدود 47 درصد افزایش یافت، در حالی که شاخص نزدک کامپوزیت 8.7 درصد کاهش را تجربه کرد.

از آنجایی که عموم مردم بیش از 29 تریلیون دلار اوراق خزانه‌داری ایالات متحده را در اختیار دارند، به عنوان کم خطرترین محصول مالی موجود در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، قیمت هر یک از آن اوراق دولتی، یا بازده معامله شده، بسته به سررسید قرارداد متفاوت خواهد بود. با فرض اینکه ریسک طرف مقابل برای این طبقه دارایی وجود نداشته باشد، انتظارات تورمی تنها عامل مهم قیمت‌گذاری خواهند بود.

در ادامه این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که آیا قیمت بیت کوین و اتر تحت تأثیر رشد تقاضا برای اوراق خزانه‌داری ایالات متحده قرار می‌گیرد یا خیر.

کاهش بازده در نتیجه افزایش تقاضای اوراق قرضه دولتی

وقتی سرمایه‌گذار معتقد باشد که تورم به این زودی مهار نخواهد شد، احتمالاً هنگام معامله اوراق خزانه‌داری، به دنبال بازده بالاتر خواهد بود. از سوی دیگر، اگر دولت ایالات متحده به طور مستمر ارزش پول خود را کاهش دهد یا انتظار افزایش تورم را داشته باشد، سرمایه‌گذاران تمایل بیشتری به اوراق خزانه‌داری آمریکا پیدا می‌کنند و این امر موجب بازدهی پایین‌تر می‌شود.

بازده اوراق قرضه دولتی
بازده اوراق قرضه دولتی 5 ساله ایالات متحده منبع: TradingView

در نمودار فوق می‌بینیم که بازده اوراق پنج ساله خزانه‌داری روز 22 ژوئن (1 تیر) به 4.05 درصد رسیده است که بالاترین سطح در بیش از سه ماه گذشته بود. این در حالی اتفاق افتاد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده در ماه می (اردیبهشت- خرداد) در مبنای سالانه به 4.0 درصد رسید که پایین‌ترین رشد تورم از مارس 2021 (اسفند 1399) تاکنون را نشان می‌داد.

بازده 4.05 درصدی حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران انتظار ندارند تورم به این زودی‌ها به زیر هدف 2 درصدی بانک مرکزی برسد، ولی در عین حال می‌بینیم که اوج 9.1 درصدی داده‌های CPI در ژوئن 2022 پشت سر گذاشته شده است. هرچند، قیمت‌گذاری خزانه‌داری به این شکل کار نمی‌کند، زیرا سرمایه‌گذاران تمایل دارند در ازای امنیت داشتن یک کلاس دارایی با کمترین ریسک، از پاداش‌ها چشم‌پوشی کنند.

درست است که بازده خزانه‌داری ایالات متحده ابزاری عالی برای مقایسه بدهی سایر کشورها است، اما به صورت مطلق چنین نیست. این اوراق قرضه دولتی منعکس‌کننده انتظارات تورمی خواهند بود، اما اگر احتمال رکود جهانی بیشتر شود، عملکرد این اوراق نیز به شدت محدود می‌شود.

بازده اوراق قرضه دولتی
بازده اوراق قرضه دولتی 5 ساله ایالات متحده در مقابل جفت ارز بیت کوین/دلار آمریکا (نارنجی). منبع: TradingView

نکته قابل توجه اینجاست که همبستگی معکوس معمول بین بیت کوین و بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده طی 10 روز گذشته باطل شده است که به احتمال زیاد به این دلیل بوده است که سرمایه‌گذاران برای حفظ امنیت دارایی خود به شدت به خرید اوراق قرضه دولتی روی آورده‌اند، صرف نظر از اینکه این بازده کمتر از انتظارات تورمی است.

روز 16 ژوئن (26 خرداد) شاخص S&P 500 که بازار سهام ایالات متحده را ارزیابی می‌کند، به رقم 4430 رسید که تنها 7.6 درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد تاریخی آن بود؛ همین امر نیز به‌نوبه‌خود بازده بالاتر را توضیح می‌دهد. در حالی که سرمایه‌گذاران معمولاً پیش از رویارویی با دوره‌های آشفته بازار، به دنبال دارایی‌های کمیاب و محافظ تورم هستند، تمایل آنها برای ارزش‌گذاری بیش از حد بازار سهام محدود می‌شود.

افزایش ریسک رکود می‌توانست داده‌های بازده را مختل کند

تنها چیزی که در حال حاضر می‌توان با اطمینان گفت این است که انتظارات سرمایه‌گذاران از رکود اقتصادی در حال آشکارترشدن است. به جز بازده خزانه‌داری، شاخص‌های اقتصادی پیش‌روی هیئت کنفرانس ایالات متحده برای 14 ماه متوالی کاهش یافته است. چارلی بیللو (Charlie Bilello) در این خصوص می‌گوید:

«پیش‌بینی می‌کنیم که در دوره سه ماهه سوم 2023 تا سه ماهه اول 2024 شاهد انقباض شدید اقتصاد ایالات متحده باشیم. این رکود احتمالاً به دلیل تداوم انقباض در سیاست‌های پولی و کاهش هزینه‌های دولت خواهد بود.”

در نتیجه، کسانی که شرط می‌بندند قطع همبستگی معکوس بیت کوین با بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده به سرعت به روال قبل باز خواهد گشت، ممکن است ناامید شوند. داده‌ها حاکی از آن هستند که بازده اوراق قرضه دولتی به دلیل افزایش انتظار رکود و بحران اقتصادی پیش رو، بالاتر از حد معمول خواهد بود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array