به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، اخیراً کمپانی کره‌ای سرشناس و باسابقه سامسونگ اعلام کرده که سود عملیاتی این مجموعه در مدت سه‌ماهه مالی دوم امسال، بیش از 96% افت کرده است.
البته که این کاهش شدید از قبل پیش‌بینی شده بود و بخش عمده این افت چشمگیر به‌دلیل کاهش تقاضای مشتریان برای خریداری تراشه‌های سامسونگ می‌باشد.

در سال 2020 و در دوران اوج پاندمی ویروس کرونا، فروش موبایل‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی به‌شدت افزایش یافته بود، اما در حال حاضر میزان فروش همین دستگاه‌های الکترونیکی به میزان قابل‌توجهی افت کرده است. در نتیجه به دلیل عدم درخواست مشتریان، قطعات سخت‌افزاری مثل تراشه‌های حافظه روزبه‌روز در انبارها تلنبار می‌شوند. آمارها نشان‌دهنده این هستند قیمت تراشه‌های حافظه سامسونگ در ماه‌های اخیر شاهد روندی نزولی بوده‌ است.

بزرگترین تولید کننده تراشه‌های حافظه و تلفن هوشمند در جهان، در گزارش مالی اخیر خود تخمین زده که سود عملیاتی این فصل (در بازه زمانی ماه آوریل تا ماه ژوئن سال 2023) به 600 میلیارد وون معادل 459 میلیون دلار کاهش یافته است. در بازه زمانس گذشته در سال گذشته، سود عملیاتی سامسونگ رقمی در حدود 14.1 تریلیون وون یا به عبارتی 10.8 میلیارد دلار بوده است!

براساس داده‌های داخلی این کمپانی، ارقام این فصل مالی نشان‌دهنده پایین‌ترین میزان سود در همه ادوار هستند و تنها استثنا سود 590 میلیارد وونی (454 میلیون دلار) در اولین سه‌ماهه مالی سال 2009 می‌باشد.

سامسونگ

روند نزولی عملکرد و سودآوری سامسونگ

مدتی قبل تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که سود عملیاتی این کمپانی کره‌ای در سه‌ماهه مالی دوم سال به 555 میلیارد وون (427 میلیون دلار) برسد، اما با وجود افت شدید درآمدها و به بار آمدن یک فاجعه عظیم، باز هم سامسونگ عملکردی فراتر از انتظارات کارشناسان از خود نشان داده است.

در زمان نگارش این گزارش سود سهام سامسونگ حدود 1.4% افت کرده بود. انتظار می‌رود جزئیات بیشتری از این گزارش مالی در جلسه روز 27 جولای (حدود دو هفته دیگر) منتشر شود.

در گزارش مالی سه‌ماهه نخست سال جاری (از ماه ژانویه تا ماه مارچ 2023)، سامسونگ خبر داد که بیش از 4.59 تریلیون وون را در صنعت تراشه‌سازی خود از دست داده است و به‌دنبال این اخبار ناگوار، قیمت تراشه‌ها باز هم پایین‌تر آمد و اوضاع برای این غول تکنولوژی بدتر شد.

اما در سه‌ماهه دوم مالی سال جاری، میزان ضرر در بخش تراشه‌های حافظه کمپانی سامسونگ مقداری کاهش یافت. به‌نظر می‌رسد این کاهش مدیون تقاضا و فروش بیشتر برای تراشه‌های DRAM باشد. به گفته تحلیلگران این تراشه در کامپیوترهای شخصی، موبایل‌های هوشمند و سرورها کاربرد فراوانی دارد و سامسونگ نیز یکی از برترین تولیدکننده‌های DRAM در جهان است.

گزارش مالی فصل گذشته این کمپانی نمایانگر بدترین نتایج به‌دست آمده در طی 14 سال گذشته بودند! میزان درآمد سامسونگ نسبت به سال گذشته بیش از 18% کاهش یافته و بخش نیمه‌هادی آن مجبور به کاهش میزان تولید تراشه‌های حافظه شده تا اشتباه گذشته را تکرار نکنند.

همچنین براساس گزارشی جدید و برخلاف باور عموم، بیشترین سود عملیاتی این کمپانی مدیون فروش تبلت‌هاست، نه گوشی‌ها و ساعت‌های هوشمند. آمارها حاکی از ثبت سود عملیاتی 227 میلیون دلاری از فروش این دستگاه‌ها برای برند سامسونگ هستند.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array