بررسی عملکرد مالی ۲۱۰ شرکت تولیدی در سه ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد که حاشیه سود خالص، ناخالص و عملیاتی این شرکت‌ها به ترتیب نسبت به زمستان گذشته، ۴۴، ۲۸ و ۳۰ درصد کاهش یافته است. همچنین این حاشیه‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۶، ۱۷ و ۲۱ درصد کمتر شده است.

گزارش شرکت بورس تهران اعلام کرده است که عوامل مؤثر بر کاهش حاشیه سود شرکت‌ها شامل قیمت‌گذاری دستوری، ناترازی انرژی و نرخ خوراک هستند.

بر اساس این گزارش، حاشیه سود خالص، ناخالص و عملیاتی ۲۱۰ شرکت تولیدی به ترتیب به ۱۱، ۲۰ و ۱۳ درصد رسیده و میزان سود خالص، ناخالص و عملیاتی آنها به ترتیب ۱۲۰.۱، ۲۱۶.۵ و ۱۴۶.۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

در خصوص وضعیت فروش در صنعت فلزات اساسی، مبلغ فروش “فولاد” در چهار ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۶ درصد رشد داشته است. بعد از فولاد مبارکه، شرکت‌های آلومینیوم ایران و ملی مس با رشد فروش ۳۳ و ۳۰ درصدی همراه بودند. مبلغ فروش شرکت‌های گل گهر و فولاد خوزستان نیز به ترتیب ۹ و ۳ درصد افزایش یافته است.

در صنعت پالایشی و شیمیایی، شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در چهار ماه گذشته نسبت به دوره مشابه سال گذشته، ۵۳ درصد رشد فروش داشته است. همچنین پتروشیمی نوری، پتروشیمی جم، پتروشیمی شازند، پتروشیمی شیراز، پتروشیمی فناوران و پتروشیمی خارک به ترتیب رشد فروش ۴۴، ۳۶، ۲۸، ۲۵، ۱۴ و ۱۳ درصدی را تجربه کرده‌اند.

در تیر ماه، قیمت خودرو شاهین شرکت سایپا و شیر شرکت لبنیات پاک به ترتیب ۵ و ۷ درصد نسبت به خرداد سال گذشته افزایش یافته است.

در سایر صنایع بورسی نیز، صنایع خودرو، بانک، قند و شکر، دامپروری و لاستیک شاهد رشد فروش بوده‌اند. بانک‌های تجارت و ملت در دوره چهار ماهه با رشد فروش ۳۲ و ۲۷ درصدی مواجه شدند. ایران خودرو و سایپا نیز به ترتیب ۲۶ و ۲۷ درصد رشد فروش را گزارش کرده‌اند. همچنین شرکت‌های قند اصفهان، سپید ماکیان و بارز به ترتیب ۴۹، ۴۱ و ۲۵ درصد افزایش فروش را تجربه کرده‌اند.

منبع : تسنیم

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array