به گزارش ایران دکونومی، براساس جزء ۱-۱ بند «ط» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال جاری، اطلاعات تسهیلات و تعهدات کلان شبکه بانکی توسط بانک مرکزی در پایان هر فصل منتشر می‌شود. براساس آخرین گزارش بانک مرکزی ۹ بانک در مجموع نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان در اختیار شرکت‌های ICT زیرمجموعه خود قرار داده‌اند که بیش از ۴۴۰۰ میلیارد تومان آن در قالب تسهیلات بوده است.

بیشترین میزان پرداختی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بوده که توسط بانک پاسارگاد به فناپ و فناپ تلکام پرداخت شده است.

تسهیلات چقدر بوده است؟

براساس گزارش بانک مرکزی، ۹ بانکی که به زیرمجموعه‌های فناوری اطلاعات خود تسهیلات اعطا کرده‌اند، در مجموع بیش از ۴ هزار و ۴۴۱ میلیارد تومان اعطای تسهیلات داشتند.

۱۰۰۰ میلیارد تومان بیشترین این تسهیلات است که فناپ تلکام از بانک پاسارگاد اخذ کرده، این شرکت درگیر پروژه توسعه فیبرنوری کشور است. فناپ تلکام سه وام در قالب عقد مرابحه با سود ۲۳ درصد از این بانک نیز دریافت کرده است و آنطور که بانک مرکزی منتشر کرده، نزدیک ۳ هزار میلیارد تومان وثیقه نزد بانک پاسارگاد گذاشته و بلندمدت‌ترین دوره بازپرداخت این وام‌ها، ۸ ماه است.

شرکت فناپ هم سه مورد وام از بانک پاسارگاد دریافت کرده که مجموع آنها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است.

تسهیلات بانک

شرکت توسعه اعتماد مبین و بانک سینا، در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. شرکت مبین که سهامدار اصلی مخابرات ایران است ۴ مورد تسهیلات از بانک سینا دریافت کرده که مجموع آن بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان است. یک مورد از این تسهیلات مربوط به حساب‌های بین این دو سازمان است و یک مورد نیز به عنوان معوقه بانکی به ثبت رسیده است.

بانک ملت به سه شرکت فناوری اطلاعات زیرمجموعه خود، بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات داده است که بیشترین آن به هلدینگ بهسازان فردا به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان و با عنوان «پرداخت علی‌الحساب، تملیک سرمایه‌گذاری، رد دیون دولت» تعلق گرفته است.

تعهدات چه بوده است؟

در کنار تسهیلات بانکی، تعهداتی نیز از طرف بانک ها به زیرمجموعه‌هایشان صورت گرفته، ۵ بانک در کنار تسهیلات به این شرکت‌ها تعهداتی داده‌اند که در دو بخش خالص و ناخالص دسته‌بندی شده است و فاصله ۳۸۵ میلیارد تومانی دارند.

بیشترین فاصله به شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (زیرمجموعه بانک پارسیان) و تندرنور (زیرمجموعه بانک سامان) تعلق می‌گیرد.

تسهیلات بانک

در این میان بیشترین تعهدات به به‌پرداخت ملت تعلق می‌گیرد که رقم آن بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است.

همچنین مطابق گزارش منتشر شده، بانک سامان به شرکت کیش سل پارس تعهداتی ارائه داده و داده‌پردازی ایران نیز که متعلق به بانک رفاه کارگران است نیز تعهداتی دریافت کرده است.

دو شرکت زیرمجموعه بانک شهر نیز تنها شرکت‌هایی هستند که میزان تعهدات ناخالص و خالص آن‌ها برابر است.

در مجموع بانک‌ها بیش از ۵۴۶ میلیارد تومان تعهدات نسبت به شرکت‌های فناوری اطلاعات زیرمجموعه خود را پذیرفته‌اند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array