به گزارش ایران دکونومی، سیستم قیمت‌گذاری اسنپ پویاست و به‌صورت هوشمند و بر اساس چندین معیار محاسبه می‌شود. در این نوع قیمت‌گذاری گاهی برای یک مسیر یکسان در ساعات مختلف، قیمت متفاوتی در نظر گرفته می‌شود. عواملی مانند مسافت، مدت زمان سفر و نسبت عرضه و تقاضا قیمت‌‌ها را تغییر می‌دهند.

گزارش ایران دکونومی در این خصوص را اینجا بخوانید.

در خصوص محاسبه قیمت بیشتر توضیح دهید

به عنوان مثال قیمت یک مسیر ثابت ممکن است در ساعات مختلف به دلیل تغییر مدت زمان سفر با توجه به عواملی مانند ترافیک یا شرایط جوی خاص تغییر کند. به همین دلیل در ساعاتی از شبانه‌روز قیمت‌ها از حالت عادی پایین‌تر می‌آید و ارزان‌تر از همیشه می‌شود و در ساعاتی شاهد افزایش قیمت هستیم.

قیمت‌گذاری پویا یکی از تفاوت‌های اصلی تاکسی‌های اینترنتی با آژانس‌ها و تاکسی‌های تلفنی است. در اغلب تاکسی‌های تلفنی نرخ کرایه از ساعت ۱۲ شب به بعد افزایش پیدا می‌کند. اما در تاکسی‌های اینترنتی به دلیل کاهش ترافیک و همچنین تقاضا در این ساعات اغلب شاهد کاهش قیمت هستیم. بنابراین قیمت‌گذاری پویا در تاکسی‌های اینترنتی دو وجه دارد و به‌صرفه‌ بودن برای هر دو طیف کاربران در نظر گرفته می‌شود.

از زمانی که یک مسافر درخواست سفر می‌دهد تا زمانی که قیمت اعلام می‌شود چه محاسباتی انجام می‌شود؟

بعد از انتخاب مبدا و مقصد از سوی کاربر مسافر، با توجه به دو عامل «مسافت بین مبدا و مقصد» و «زمان تقریبی سفر» قیمت پایه سفر در الگوریتم قیمت‌گذاری محاسبه می‌شود. در مرحله بعد عرضه و تقاضا بررسی و روی قیمت اعمال می‌شود. پس از محاسبه قیمت و پذیرش آن از سوی مسافر، پیشنهاد سفر برای نزدیک‌ترین راننده‌ها به مبدا سفر ارسال می‌شود.

الگوریتم قیمت‌دهی شما چگونه است و چه عواملی بر آن تاثیر دارند؟

فرایند قیمت‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی توسط الگوریتمی کاملا هوشمند و به‌طور خودکار انجام می‌شود و قیمت‌ها به دلخواه یا به‌صورت دستی تغییر نمی‌کند.

محاسبه قیمت اسنپ

مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت سفر چیست؟

چندین عامل در قیمت‌گذاری سفرها در نظر گرفته می‌شود. عرضه و تقاضا می‌تواند روی مدت زمان سفر و در نهایت افزایش یا کاهش قیمت تاثیر بگذارد. به‌عنوان مثال در ساعات اوج رفت‌و‌آمد که ترافیک نیز شدید است، میزان تقاضا برای یافتن تاکسی اینترنتی از تعداد تاکسی‌های اینترنتی فعال در یک مسیر مشخص افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، به دلیل ترافیک، مدت زمان سفر نیز بیشتر می‌شود. با افزایش زمان هر سفر، کاربران راننده نیز تعداد کمتری سفر (با مسافت ثابت) نسبت به ساعت غیر ترافیک می‌توانند انجام دهند. این مسئله باعث می‌شود تعداد کاربران راننده آزاد برای قبول سفرهای درخواستی کاهش یابد.

افزایش قیمت در گزینه عجله دارم چگونه محاسبه می‌شود؟

این گزینه همانطور که از نامش مشخص است برای مواقعی که مسافر عجله دارد و می‌خواهد شانس پذیرفته شدن درخواست سفرش بالاتر برود، استفاده می‌شود. هرچند احتمال اینکه کاربر راننده سفری را که قیمت بالاتری دارد بپذیرد، بیشتر است، اما جالب است بدانید برخلاف تصور فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد از درخواست‌های اسنپی با گزینه «عجله دارم» ثبت و به سفر تبدیل می‌شود، بنابراین می‌توان گفت کاربران راننده منتظر استفاده کاربران مسافر از این گزینه نیستند. درباره این گزینه لازم است بدانیم که کاربر راننده هیچ اطلاعی از اینکه مسافر از این قابلیت استفاده کرده یا خیر ندارد، ولی به دلیل قیمت پیشنهادی احتمال پذیرش سفر از سوی کاربر راننده افزایش می‌یابد.

هنگام استفاده از گزینه «عجله دارم» سیستم بررسی می‌کند که با توجه به شرایط پذیرش درخواست در آن منطقه و آن زمان چه میزان افزایش قیمتی باعث افزایش شانس پذیرش سفر می‌شود. در حقیقت قیمت‌گذاری پویا در گزینه «عجله دارم» نیز وجود دارد و با توجه به شرایط اعمال می‌شود.

محاسبه قیمت اسنپ

ساعت‌های اوج افزایش قیمت در شبانه‌روز چه ساعت‌هایی است؟ آیا در روزهای هفته و تعطیل و غیرتعطیل به طور روتین افزایش یا کاهش قیمت دارید؟

در قیمت‌گذاری پویا گاهی به طور موقت در ساعات شلوغی، ایام خاص مانند شب عید، هوای بارانی یا برفی و … قیمت‌ها افزایش می‌یابد. در این شرایط، از یک سو مدت زمان سفر به دلیل ترافیک افزایش می‌یابد و از سوی دیگر تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود. با تغییر این دو عامل، قیمت‌ها برای بازگشت توازن و خدمات‌دهی بهتر به‌صورت موقت افزایش می‌یابد.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که گاهی با وجود نبود ترافیک ممکن است به دلایلی مانند محدودیت‌های عبور و مرور برای پلاک‌های زوج و فرد و … توازن بین تقاضا و عرضه بهم بخورد. در چنین شرایطی هرچند ترافیک نیست، ولی از یک سو تعداد کاربران راننده کاهش و از سوی دیگر تعداد کاربران مسافر افزایش می‌یابد.

از آنجایی که قیمت‌گذاری اسنپ پویاست، این نکته را نباید فراموش کرد که در برخی مواقع نیز قیمت‌ها نسبت به شرایط عادی کمتر می‌شود. در روزهای تعطیل، ساعت‌های خلوت، روزهای خاص مانند روزهای ابتدایی شیوع کرونا قیمت‌ها به دلیل کم شدن تقاضا کاهش پیدا می‌کند.

آیا قیمت‌گذاری شما کف و سقف دارد و چگونه محاسبه می‌شود؟

اسنپ بر اساس سیستم محاسبه‌ قیمت خود تلاش می‌کند تا درخواست‌های بیشتری را به سفر تبدیل کند. طبیعی است که اگر هزینه سفر پایین باشد کاربر راننده‌ درخواست را قبول نمی‌کند و اگر هزینه بسیار بالا باشد مسافر درخواست خود را لغو می‌کند. بنابراین همواره تلاش می‌کنیم تا قیمت‌ها به‌گونه‌ای باشد که رضایت هر دو طرف جلب شود.

اسنپ برای اینکه قیمت‌ها هم برای راننده و هم مسافر به‌صرفه باشد راه‌‌حل‌هایی دارد. به عنوان مثال، در الگوریتم قیمت‌گذاری برای افزایش یا کاهش قیمت سقف تعیین می‌شود و هزینه‌ سفر بالاتر یا پایین‌تر از مبلغ مشخص شده نمی‌رود. در سفرهایی که پس از فعال کردن گزینه «عجله دارم» انجام می‌شوند نیز سقف قیمت وجود دارد و هزینه از آن سقف بیشتر نمی‌شود.

از دیگر اقدامات اسنپ برای به‌صرفه کردن قیمت‌ها تشویق کاربران راننده‌ای است که فعالیتشان کم شده و همینطور برای راننده‌های فعال طرح‌های تشویقی تعیین می‌کنیم تا انگیزه فعالیت آن‌ها را بیشتر کنیم.

همچنین اسنپ از طریق باشگاه رانندگان تلاش می‌کند تا امکانات مختلفی را برای رفاه کاربران راننده در نظر بگیرد؛ مانند طرح‌های تشویقی و تخفیف‌های مختلف که شامل تخفیف خرید قطعات یدکی خودرو، خدمات پزشکی، بسته‌های سلامت و اقلام بهداشتی، کمک هزینه سوخت، وام کمک معیشتی برای کرونا و غیره می‌شود.

متوسط زمان رسیدن راننده به مسافر در اسنپ چگونه است؟

متوسط زمان رسیدن کاربر راننده اسنپ به مبدا مسافر در شهر تهران حدود ۵ دقیقه و در سایر شهرها به طور میانگین کمتر از ۳ دقیقه است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array