به گزارش ایران دکونومی، محمودی مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو، اعلام کرد که پس از ابلاغ آیین‌نامه جدید اسقاط خودروهای فرسوده، فرآیند اسقاط خودروها در کشور سرعت گرفته است. وی با اشاره به ثبت‌نام ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو برای اسقاط تا یکم مردادماه، افزود که تاکنون ۱۱۲ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده‌اند.

مشهدی شریف در ادامه به ضعف در اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت که تعداد اسقاط این دسته از وسایل نقلیه نزدیک به صفر بوده است. همچنین، اسقاط کامیون‌های فرسوده نیز تنها چند هزار دستگاه را شامل شده است. به گفته وی، ۹۰ درصد ثبت‌نام‌های انجام‌شده برای اسقاط مربوط به خودروهای سواری بوده است.

وی همچنین با اشاره به عملکرد سال گذشته گفت: در سال ۱۴۰۱ تنها ۷۲ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، اما تا یکم مرداد امسال این تعداد به ۱۲۰ هزار دستگاه رسیده است. بنابراین، اگر این روند ادامه یابد، تعداد خودروهای اسقاط‌شده تا پایان سال می‌تواند به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه برسد.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو تأکید کرد که طبق برنامه هفتم توسعه، باید سالانه ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شود و با توجه به اینکه در سال اول برنامه قرار داریم، رسیدن به عدد ۳۰۰ هزار دستگاه می‌تواند مطلوب باشد.

وی در ادامه به طرح‌های مختلف اسقاط خودرو اشاره کرد و گفت که یکی از این طرح‌ها، جایگزینی خودروهای جدید توسط خودروسازان است. در طرح دیگر، مراکز اسقاط ۴۰ درصد مبلغ لاشه خودرو را به صاحب خودروی فرسوده پرداخت می‌کنند.

در حال حاضر، از مجموع ۲۱ میلیون خودروی سواری در حال تردد در کشور، ۶ درصد یعنی حدود ۱.۳ میلیون دستگاه فرسوده هستند. اگر سن فرسودگی را ۱۵ سال در نظر بگیریم، این تعداد به ۲.۵ میلیون دستگاه می‌رسد. همچنین ۹۰ درصد از ۱۲.۵ میلیون موتورسیکلت در حال تردد، فرسوده‌اند.

از میان ۲۳ هزار اتوبوس برون‌شهری، ۱۳ هزار دستگاه فرسوده‌اند که ۵۷ درصد کل این ناوگان را تشکیل می‌دهد. از ۴۰۰ هزار تاکسی فعال نیز ۱۹۰ هزار دستگاه، معادل ۴۸ درصد، فرسوده‌اند. همچنین از ۳۴ هزار خودروی دولتی در حال تردد، ۳۲ درصد یعنی ۱۱ هزار دستگاه فرسوده هستند.

اسقاط خودروهای فرسوده

منبع : مهر

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array