به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از هجوم موج گسترده‌ای از بازخرید که باعث تخلیه دارایی‌های نقدی مانند استیبل کوین دای (DAI) از خزانه USDR شد، این استیبل کوین دارای پشتوانه املاک و مستغلات، پیوند خود با دلار آمریکا را از دست داد.

USDR چیست؟

استیبل کوین USDR که توسط پروتکل Tangible منتشر شده و به واسطه ترکیبی از ارزهای دیجیتال و مستغلات پشتیبانی می‌شود، یک پروژه مالی غیرمتمرکز است که هدف آن توکنیزه کردن مسکن و سایر دارایی‌ها در دنیای واقعی است. این دارایی دیجیتال بیشتر در صرافی غیرمتمرکز Pearl معامله می‌شود که در بستر شبکه بلاکچین پالیگان مشغول فعالیت است.

«برای مدت زمان کوتاهی، تمام استیبل کوین نقدی دای (DAI) از خزانه USDR بازخرید شد. این اتفاق منجر به کاهش سریع ارزش بازار یک دارایی می‌شود. نبود DAI کافی برای بازخرید، فشار فروش وحشتناکی را به وجود آورد که باعث دیپگ شدن این استیبل کوین شد. تیم ما مشغول کار روی این مشکل است.»

— (tangibleDAO@) ؛ 11 اکتبر 2023

به دنبال اتفاقاتی که توضیح داده شد، استیبل کوین USDR حدود ساعت 11:30 صبح به وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC) سیل عظیمی از فروش را تجربه کرد که قیمت آن را به مرز 0.5040 دلار رساند.

دیپگ شدن USDR
استیبل کوین USDR پیوند خود را با Pearl DEX از دست می‌دهد. منبع: DEXScreener

با وجود از دست دادن نزدیک به 50 درصد از ارزش این دارایی، تیم توسعه دهندگان پروژه قول داده‌اند که به زودی “راه‌حلی” برای رفع این مشکل پیدا خواهند کرد. آنها گفته‌اند که این فقط یک مشکل نقدینگی ساده است که به طور موقت ایجاد شده است.

«مشکل اصلی، کمبود نقدینگی است. املاک و دارایی‌های دیجیتالی با پشتوانه دلاری (USD) هنوز وجود دارند که برای حمایت از بازخریدها استفاده خواهند شد.»

علیرغم این ضرر وارد شده بر خزانه پروژه، وبسایت رسمی این برنامه روز 11 اکتبر (19 مهر) ساعت 9:57 شب به وقت UTC اعلام کرد که ارزش دارایی‌های آن هنوز از کل ارزش بازار این ارز بیشتر است.

پشتوانه کلی USDR
پشتوانه کلی USDR در مقابل ارزش بازار آن. منبع: Tangible

گفتنی است که 14.74 درصد از وثیقه USDR شامل توکن‌های Tangible (TNGBL) است که بخشی از اکوسیستم بومی این ارز را تشکیل می‌دهد. تیم توسعه دهندگان پروژه ادعا می‌کند که 85.26٪ باقی مانده توسط املاک واقعی و یک “صندوق بیمه” وثیقه شده است.

علیرغم اینکه استیبل کوین‌ها همیشه باید در بازار آزاد 1 دلار ارزش داشته باشند، گاهی اوقات پیش می‌آید که تحت شرایط سخت بازار پیوند خود را از دست می‌دهند. برای مثال، استیبل کوین معروف شرکت سیرکل یعنی یو اس دی کوین (USDC) که ششمین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار است ، روز 11 مارس به دنبال ورشکست شدن چندین بانک در ایالات متحده، تا مرز 0.885 دلار به ازای هر کوین سقوط کرد، اما روز 14 مارس دوباره ارزش خود را به دست آورد، ولی در مقابل، UST شبکه ترا در ماه می سال گذشته بعد از دیپگ شدن هرگز بهبود نیافت. بر اساس داده‌های  وبسایت Coinmarketcap، این استیبل کوین تا روز 11 اکتبر 0.01 دلار ارزش‌گذاری شده است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array