به گزارش ایران دکونومی و براساس سومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران که روز گذشته (12 تیر 1403) منتشر شد، طبق گزارش اندیشکده حکمرانی دانشگاه شریف و نظرسنجی “ایسپا”، 83.6 درصد کاربران ایرانی از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

استفاده از فیلترشکن بعد از فیلتر شدن «اینستاگرام» و «واتساپ» در پاییز 1401 تا به امروز (طبق نظرسنجی ایسپا در اسفند 1402) سه برابر شده است و به‌طور میانگین هر کاربر ایرانی در طول روز، 4 ساعت از فیلترشکن استفاده می‌کند.

براساس گزارش آزمایشگاه داده و حکمرانی، دست‌کم 30 درصد از کاربران اینترنت در کشور ماهانه تا 150 هزار تومان برای خرید/تمدید اشتراک VPN متقبل هزینه می‌شوند. با در نظر گرفتن تعداد کاربرهای اینترنت کشور، گردش مالی بازار خرید و فروش ابزارهای فیلترشکن سالانه بالغ بر 5 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

برای تقریب به ذهن این عدد نزدیک به مجموع درآمد سالیانه رایتل است. هزینه‌ای که می‌توانست با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب زمینه‌ساز توسعه زیرساخت ارتباطی کشور باشد. اما افسوس که در وضعیت کنونی نه‌تنها نوعی تحمیل هزینه اضافی به سبد مصرف خانوار ایرانی است، بلکه هم‌زمان به تولید نارضایتی اجتماعی در سطح گسترده و خدشه‌دار کردن هر چه بیشتر تجربهی کاربران اینترنت دامن می‌زند.

بر اساس گزارش منتشره و طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته در اسفند 1402، 66.9 درصد افرادی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند، از فیلترشکن‌ها و پروکسی‌های رایگان، 25.4 از فیلترشکن‌های پولی و 6.3 درصد از اکانت فیلتر شکن پولی دوستان و آشنایان به صورت رایگان استفاده می‌کنند.

در پاسخ به این پرسش که؛ شما قبل از اینکه واتساپ و اینستاگرام فیلتر شود برای وصل به تلگرام، یوتیوب و سایر سایت‌های فیلترشده، از فیلترشکن و پروکسی استفاده می‌کردید؟ 34 درصد پاسخ «بله» و 64 درصد پاسخ «خیر» دادهاند. یعنی: دو سوم کاربران، پیش از فیلترینگ از فیلترشکن استفاده نمیکردند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array