به گزارش ایران دکونومی، سازمان امور مالیاتی کشور، استفاده از ضرایب کاهشی برای محاسبه مالیات بر ارزش افزوده مشاغل و اصناف را امکان پذیر کرده است.

ضریب کاهشی مالیات بر ارزش افزوده، راهکاری است که توسط سازمان امور مالیاتی برای تسهیل پرداخت مالیات ارزش افزوده و کمک به اصناف مختلف اعمال می‌شود. این ضریب به منظور کاهش بار مالیاتی بر روی فعالیت‌های اقتصادی خاصی در قانون بودجه تعیین شده و به اصناف اجازه می‌داد تا مالیات کمتری پرداخت کنند.

در اجرای بند (ت) تبصره (6) قانون بودجه سال 1403، مالیات بر ارزش افزوده صاحبان مشاغل و اصناف فاقد اظهارنامه در سالهای«‌1387 لغایت 1400» و همچنین سالهای«‌1401 و 1402» که مالیات بر ارزش افزوده آنها به قطعیت نرسیده باشد، به صورت سیستمی و با استفاده ضریب کاهشی تعیین و قطعی می شود و به موجب آن مودیان مزبور نیازی به ارائه اسناد و مدارک برای لحاظ شدن اعتبار مالیاتی تا سقف محاسبات ضریب کاهشی نخواهند داشت.

در همین راستا گفتنی است در صورت اعتراض مودیان امکان رسیدگی به اسناد و مدارک آنها در اجرای تبصره 1 ماده 30 آیین نامه موضوع ماده 219 و یا هیات های حل اختلاف پیش بینی شده است.

 ضریب محاسبه مالیات ارزش افزوده هر بخش از فعالیت اقتصادی با توجه به دستور سازمان امور مالیاتی کشور و به تایید وزیر امور اقتصاد و دارایی مشخص می شود.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array