به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پس از اینکه شرکت زیرساخت اتریوم نِدِرمایند (Nethermind) و فارمرهای ایردراپ، میلیون‌ها دلار از توکن‌های ایردراپ شده استارک نت (STRK) را در بازار دامپ کردند، این توکن دو روزه شبکه لایه دو اتریوم بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داد.

این کاهش قیمت به دنبال حمله سیبیلی (Sybil) اتفاق افتاد که همزمان با پیاده‌سازی طرح ایردراپ این توکن، زیان قابل توجهی را بر آن تحمیل کرد. طی این حمله یک کاربر توانست با ایجاد 1361 کیف پول جعلی، بیش از 1432800 واحد از توکن استارک نت (STRK) به ارزش تقریبی 3 میلیون دلار را دریافت کرده و همه آنها را به یک آدرس واحد انتقال دهد.

در حال حاضر، طبق داده‌های وب‌سایت کوین گکو (CoinGecko)، قیمت استارک نت (STRK) حدوداً 60 درصد کاهش یافته است و از محدوده 4.41 دلاری روز 20 فوریه (1 اسفند) یعنی اولین روز عرضه آن برای برخی از کاربران این بلاکچین، به چیزی در حدود 1.90 دلار رسیده است. گفتنی است که قیمت STRK پس از عرضه در صرافی بایننس، به اوج 7.70 دلار رسید، اما اکنون با 75.4 درصد کاهش معامله می‌شود.

نمودار ارزش توکن استارک نت (STRK) ر
ارزش توکن استارک نت (STRK) از 20 تا 22 فوریه تقریباً به نصف کاهش یافته است. منبع: CoinGecko

دامپ یکباره توکن‌های استارک نت (STRK ) و سقوط شارپی قیمت

تحلیلگران بلاکچین Lookonchain در پست روز 22 فوریه (3 اسفند) خود در X متذکر شدند که ظاهراً نِدِرمایند (Nethermind) حدود 3.41 میلیون واحد STRK به ارزش بیش از 6.7 میلیون دلار را فروخته است و هشدار داده است که احتمالاً این روند فروش همچنان ادامه می‌یابد، زیرا این شرکت بیش از 12 میلیون دلار دیگر از این توکن را در اختیار دارد.

این پلتفرم تحلیل داده در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شده است که دومین مورد از شکارچیان ایردراپ این توکن را شناسایی کرده است. به گفته Lookonchain،  کیف پول‌های شناسایی شده 1.2 میلیون توکن STRK به ارزش 2.4 میلیون دلار را از حدود 1800 کیف پول جداگانه به یک آدرس منتقل کرده‌اند.

در نمونه دیگر، نزدیک به 1400 کیف پول حدود 1.4 میلیون توکن ایردراپ‌شده STRK به ارزش حدود 3 میلیون دلار را به یک آدرس ارسال کرده است.

توسعه دهنده Yearn.finance Banteg قبل از ایردراپ استارک نت (STRK) ادعا کرده بود که بیش از 700 هزار کیف پول از 1.3 میلیون آدرس واجد شرایط برای دریافت ایردراپ STRK، به حساب‌های گیت هاب (GitHub) تحت کنترل شکارچیان ایردراپ تعلق دارند.

معیار واجد شرایط بودن برای دریافت این ایردراپ به این معنی بود که کاربران باید روز 15 نوامبر 2023 حداقل 0.005 اتر (ETH) به ارزش حدود 10 دلار در کیف پول خود داشته باشند. برخی از فعالان بازار برنامه بازگشایی قفل توکن‌های STRK برای پاداش دادن به سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان با 1.3 میلیارد توکن STRK، یعنی معادل 13 درصد از کل عرضه این دارایی، حدود دو ماه پس از راه‌اندازی را نیزمورد انتقاد قرار دادند.

طبق داده‌های Voyager، تاکنون نزدیک به 430 میلیون توکن STRK  یعنی چیزی در حدود 92٪ از کل موجودی در نظر گرفته شده برای توزیع، به ارزش بیش از 790 میلیون دلار توسط واجدین شرایط مطالبه شده است. طبق گفته دیفای لاما (DefiLlama)، با وجود کاهش قیمت قابل توجه STRK، کل ارزش قفل شده این توکن اکنون 73.5 میلیون دلار است.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array